Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatt inställda pendeltåg

Publicerat tisdag 6 februari 2007 kl 16.31
Hjulaxlarna kontrolleras.

Alla pendeltågsavgångar var på tisdags-eftermiddagen fortsatt inställda på linjerna Gnesta - Södertälje och Nynäshamn -Västerhaninge. Stockholmståg kan inte garantera att alla tågaxlar verkligen har kontrollerats på alla äldre X10-pendeltåg.

Johan Hedenfalk, SL:s säkerhetschef anser att de här problemen är Stockholmstågs ansvar.

– Det primära ansvaret för att de står ligger hos vår trafikentreprenör, som har ett omedelbart trafiksäkerhetsansvar för det hela, säger Johan Hedenfalk. 

– Jag ser ju också att  vi har hamnat i en sådan här situation, det måste grunda sig på att den interna kontrollen och uppföljningen inte är korrekt. Bussar ersätter alltså de indragna pendeltågen tills vidare.

Den äldre typen
I samtliga fall rör det sig om den äldre typen av pendeltågsvagnar modell X10 - och för att ta det säkra före det osäkra valde Stockholmståg att omedelbart ta tågen ur trafik för kontrollera hjulaxlarna. 

Ett beslut som Stig Bran på Järnvägsinspektionen trots allt är glad över:

– Stockholmståg har agerat helt enligt regelboken, som har stoppat trafiken i avvaktan på att man undersöker vad de här bristerna består i. 

Saknade protokoll
Men frågan är då var den saknade dokumentationen håller hus; har kontrollerna gjorts och var finns i så fall protokollen? Det är det som nu ska utredas.  

Ja, skulle inte tågen ha kontrollerats - att det är därför dokumentationen inte finns - ja då hamnar ju den förra entreprenören Citypendeln i en rätt besvärlig sits.  

Och SL:s Johan Hedenfalk har för sin del inte sett några protokoll från senare än 2005, säger han. Men å andra sidan - när Stockholmståg tog över förra sommaren framkom inga som helst märkligheter - det borde det rimligen ha gjort i så fall, säger han. 

– Stockholmståg var med över hela den här överlämnandefasen. Man besiktade in vartenda fordon för att se att det var korrekt eller om det var några avvikelser så skulle det naturligtvis rättas till.

Bussar ersätter de indragna pendeltågen tills vidare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".