Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trängselavgifter kan överbelasta kollektivtrafiken

Publicerat torsdag 3 oktober 2002 kl 16.44
Stockholms kollektivtrafik skulle inte klara den kraftiga ökning av resandet som skulle bli följden om trängselavgifter för bilar med kort varsel införs i Stockholmstrafiken. Det anser Stockholmsberedningens ordförande Bosse Sundling.
Bosse Sundling är ordförande i Stockholmsberedningen, den grupp som på regeringens uppdrag utreder de stora trafikfrågorna i Stockholmsområdet. Han tycker att regeringens och miljöpartiets uppgörelse om att genomföra ett försök med trängselavgifter för bilar i Stockholms innerstad skulle orsaka ett allt för kraftigt tryck på kollektivtrafiken. För närvarande finns inga möjligheter att köra fler pendel- eller tunnelbanetåg i rusningstrafik. Inte förrän vid mandatperiodens slut kan den nya Årstabron och en ny växel vid Centralen öka järnvägskapaciteten, men då ska de nya spåren delas mellan lokal-, regional- och fjärrtåg. Bosse Sundling säger till Radio Stockholm att de som har sämst ekonomi är de som drabbas av trängselavgifter.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".