Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bromma flygplats kvar till 2038

Publicerat fredag 21 september 2007 kl 11.30
Brommaflyget blir kvar.

Uppdaterad 16:13

Bromma flygplats kommer vara kvar till åtminstone år 2038. Det moderata finansborgarrådet Kristina Axén Olin hänvisar till miljön när hon motiverar avtalets längd.

– Just därför att man ska kunna göra de här nödvändiga miljöinvesteringarna. Tidigare har man aldrig vetat om flygplatsen blir kvar mer än några år eller inte, och därför har de här investeringarna och satsningarna uteblivit.

När det gäller Brommafrågan finns ingen politisk enighet i Stockholm. Går det att säga upp det här avtalet om majoriteten skulle skifta?

– Nej, det gör inte det. Det finns en politisk majoritet nu, där vi är helt eniga kring nödvändigheten, både av att bevara Bromma, men också av att göra kraftiga miljöförbättringar, säger Kristina Axén Olin.

Bromma flyplats har varit en stridsfråga mellan politikerna i Stockholm under lång tid. Där de borgerliga värnat flyplatsen - medan de rödgröna partierna vill ha bort flyget och bygga bostäder.

Den röd-gröna majoriteten försökte även säga upp det nuvarade avtalet under den förra mandatperioden, men misslyckades.

Och att det nu sluts ett 30-årigt avtal för flygplatsen kritiseras av det socialdemokratiska oppositionsborgarrådet Carin Jämtin:

– Jag tycker att det är trist och omodernt. Dels är det tråkigt att man sluter ett 30-årigt avtal utan möjlighet att omförhandla det, sedan tycker jag att det nu är en möjlighet att flytta flyget från Stockholm, bygga bostäder och skapa arbetsplatser på den här marken som är ett stort område ganska nära innerstan.   

Luftfartsverket hoppas att flygbolagen ska byta till mer miljövänliga plan. Men det är inte aktuellt att skärpa dagens krav.

– Hur länge de flygplan som flyger idag kommer att fortsätta att flyga, det kan inte jag svara på, det är bara flygbolagen själva som kan göra det, säger flygplatschefen på Bromma, Marie-Louise Reinius.

Men om inte ni har ett avgiftssystem som påverkar ett utbyte av flygplanen, så kommer de här typerna av flygplan som flyger idag troligtvis att fortsätta?

– Det är riktigt, men vi har redan idag ett system med att ju bättre flygplan man har, ju mindre betalar man i startavgift, säger Marie-Louise Reinius, flyplatschef på Bromma flygplats.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".