Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dåliga lastbilsdäck ställde till det i snön

Publicerat onsdag 14 november 2007 kl 16.10

Efter tisdagnattens snökaos söker man nu efter orsaken till att trafikproblemen blev så omfattande. Återigen visar det sig att det var problem med däcken på många tunga fordon. Många tunga transporter hade problem att ta sig fram i snökaoset och enligt länsstyrelsen blev ett hundratal lastbilar stående i bilköerna.

På väg 73 mot Nynäshamn fick exempelvis Stefan Jacobsson, tungbärgare på Assistancekåren ta hand om ett femtontal lastbilar och tankbilar.

– Mycket utländska ekipage går ju där nere och har dåliga däck, trailerdragare och sånt, det är inte så mycket vikt på driven.

Så de borde vara mer förberedda kanske?

– Ja, det finns ju lag på snökedjor i vissa länder, det kanske skulle kunna vara något här också, säger Stefan Jacobsson.

Övergivna lastbilar
Det var främst den tunga trafiken från utlandet som ställde till problem när upp mot 35 centimeter blötsnö föll under tisdagskvällen. Det visas bland annat av att det enligt assistancekåren stod tio polska lastbilar övergivna vid landfjärden under tisdagsnatten.

Sammanlagt fick Stefan Jacobsson bärga ett femtontal tunga fordon, inte bara utländska.

Lag på snökedjor i andra länder
I exempelvis Norge är det lag på snökedjor på tungtrafik från utlandet från den 1 november till den andra helgen efter påsk.

På länsstyrelsen tvingas man återigen konstatera att det är alltför många lastbilar som har dåliga däck.

– Ska detta fortsätta på detta sättet, då kanske man måste titta om man kan införa lagstiftning vad gäller de bitarna. Men vi kan inte bestämma hur det ska vara, säger Stefan Dellså försvarsdirektör vid länsstyrelsen.

Birgitta Holmström, informationschef på Vägverket Region Stockholm säger att myndigheten ska diskutera frågan om lastbilarnas däck internt.

– Ja, vi kommer i alla fall diskutera den internt först för att se vad man kan göra för åtgärder. Dessutom prata med trafikpolisen som också är intresserade av att de bilar som kör på vägarna är rätt utrustade, säger Birgitta Holmström.

Felaktiga väderprognoser
Ett annat problem som uppstod, enligt länsstyrelsen, var att de väderprognoser som SMHI skickade ut inte riktigt stämde.

– Det var vädervarning klass 1 från SMHI, det innebär egentligen inte särskilt mycket. Vädervarningen sa att det skulle bli snöfall, men det blir det varje vinter. Man ska komma ihåg att prognoserna slog lite fel tidsmässigt, snöfallet varade ju betydligt längre än man trodde från början, säger Bonnie G Ståhlberg som var vakthavande beslutsfattare på länsstyrelsen på tisdagskvällen.

Eva Strandberg, meteorolog vid SMHI håller med om att prognosen inte stämde överens med hur vädret utvecklade sig.

– Den här nordostvinden som blåste in och gjorde att det snöade så mycket, den låg kvar på nordost istället för att vrida mot nord som vi trodde att den skulle göra, säger Eva Strandberg.

– Nu kom det åtminstone 30 centimeter snö lokalt och om man ska kolla på klassificeringssystemet, så är det faktiskt en klass 3-varning, den allvarligaste graden.

Länsstyrelsen var lite bekymrad över att det blev som det blev?

– Det kan jag förstå, samtidigt får man komma ihåg att det är en prognos. Det är ingen diagnos och vi kan inte säga någon sanning, vi får gå på det modellerna säger, och de sa att det skulle bli ett väderläge där man bara behövde utfärda en klass 1-varning, säger Eva Strandberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".