Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klagomål i vården minskar - men missnöje med psykiatrin ökar

Publicerat fredag 29 februari 2008 kl 14.03

Under förra året fick patientnämnden i Stockholms län in drygt 4 600 klagomål från patienter som tyckte att de blivit felaktigt bemötta eller felbehandlade i sjukvården.

Sofia Tell är en av de som anmält en händelse till nämnden. Under en förlossning där hon skulle få ryggmärgsbedövning blev läkaren tvungen att ge henne ett tjugotal stick innan han kom rätt, berättar hon.

– Det var ju först när man fått sitt barn och  kopplade av som man insåg att så här får det ju inte gå till. Eftersom jag själv som sjuksköterska inte sticker mer än tre gånger, utan då ber om hjälp, så gjorde jag en anmälan, säger Sofia Tell.

Minskade något
Anmälningarna till patientnämnden minskade något under 2007, jämfört med året innan. En förklaring kan vara att ärendena som rörde akutvård hade skjutit i höjden under 2006, efter att Karolinska i Solna slagits ihop med Huddinge sjukhus.

Bristande tillgänglighet
Det här året utmärker sig andra områden - bland annat ökar klagomålen på tillgänglighet inom primärvården och psykiatrin. Lena Appelgren, kristdemokratisk ordförande i patientnämnden, tycker att ökningen inom psykiatrin är särskilt problematisk.

– Man är inte så stark, man klarar inte av att slå sig fram till vård utan det är väldigt viktigt att tillgängligheten är god, och att man har ett gott bemötande också, så att man verkligen får bekräftelse på att man har gjort rätt när man har sökt vård.

Bättre arbete med patientsäkerhet
Men Lena Appelgren ser också en positiv utveckling under året:

– Det som jag tycker är så roligt med 2007, det är ju det att patientsäkerhetsarbetet på något sätt har tagit ett stort kliv framåt.

Det betyder att anmälningar till patientnämnden faktiskt har lett till flera åtgärder, bland annat att patienter nu kan få ersättning när de får fel medicin utskriven eller om en operation blir inställd sent.

”Viktigt våga anmäla”
I Sofia Tells fall har hennes anmälan gjort att avdelningen där hon födde barn har infört nya rutiner under året. Och hon tycker att det är viktigt att våga anmäla till patientnämnden.

– Om man tycker att någonting har varit fel, så ska man våga anmäla. För det är aldrig fel att anmäla en gång för mycket. Det är värre att anmäla en gång för lite, tycker jag. För då lär man sig någonting av det här inom sjukvården.

Maria Blomquist
maria.blomquist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".