Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Södertälje

Förskott ska garantera dubbelspår

Publicerat måndag 21 april 2008 kl 14.49

Pendeltågsresan för Södertäljeborna ska nu bli smidigare. Landstinget och SL går in med ett förskott på 100 miljoner kronor för att det ska kunna byggas dubbelspår för pendeltågen mellan Södertälje Hamn och Södertälje Centrum.

Dubbelspåret har försenats vid flera tillfällen men efter förskottet är förhoppningen att spåren ska vara klara år 2013.

– Punktligheten kommer att bli bättre, och allt färre får stå och vänta på tåg som inte kommer i tid, och vi får mindre störningar på hela järnvägsnätet, säger det moderata trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.

Är ni garanterade en byggstart nu?

– Ja, vi kommer inte att låna ut pengarna med annat än att det blir en start av bygget.

Landstinget lånar ut 100 miljoner till Banverket för att arbetet inte ska försenas ytterligare. Totalt kommer dubbelspåren mellan Södertälje Hamn och Södertälje centrum att kosta drygt 800 miljoner.

De nya spåren är även en förutsättning för att SL fullt ut ska kunna använda den nya pendeltågsdepå som väntas vara klar år 2009.

Och för Södertälje är de nya spåren välkomna.

– Det är alldeles utmärkt. Det här är ju Sveriges mest trafikerade enkelspåriga järnväg. Vi har jobbat länge för en utbyggnad, och jag är glad över att landstinget nu förskotterar de här pengarna, säger Anders Lago, socialdemokratiskt kommunalråd i Södertälje.

Vad kommer det att innebära för Södertälje och resenärerna?

– Att man kan komm igång och bygga de här dubbelspåren, och framför allt kommer det att innebära mindre trassel, både för Södertäljeborna och för övriga pendeltågsresenärer. Ofta blir det fel på den här korta sträckan, och då blir det förseningar i hela pendeltågssystemet.

Vad är det som gör just den här sträckan så störningskänslig?

– Det är ett enkelspår, gammal teknik, och otroligt många tåg som går på sträckan, med gammal teknik och bara ett spår.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".