Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Farligt gods i södra länken

Publicerat fredag 2 november 2001 kl 08.22
Den senaste tidens många olyckor i tunnlar, senast nu i Schweiz, har återigen riktat blickarna mot säkerheten i de svenska biltunnlarna. I södra länken i Stockholm, som just nu håller på att byggas och troligen kommer att bli landets längsta tunnel, kommer det att bli fritt fram att frakta farligt gods. Åtminstone enligt det förslag som Vägverket just nu arbetar med.
I Göteborg råder däremot motsatt uppfattning, där både Tingstadstunneln och den relativt nybyggda Lundbytunneln är stängda för de flesta typer av farligt gods, alltså brandfarliga, giftiga eller explosiva ämnen. Men där kan lastbilar ta vägen genom industriområden intill, medan alternativa vägar i Stockhom går genom tättbebyggda bostadsområden. Stefan Lamnevik på Totalförsvarets forskningsinstitut, som har gjort riskanalysen åt Vägverket, säger till Ekot att det bara är gasol och andra brandfarliga gaser som inte bör fraktas genom södra länkens tunnel, som blir 4,5 kilometer lång. Genom Öresundsförbindelsen, som består av både bro och tunnel, är det tillåtet att frakta farligt gods, men bara mellan klockan elva på kvällen och sex på morgonen. Liknande regler kan bli aktuella för södra länken, säger Tomas Sandman på Vägverket.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.