Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

Taxibolag tänker köra dubbfritt i vinter

Publicerat onsdag 27 augusti 2008 kl 04.49
70 procent kör dubbat.

För att minska de skadliga partiklarna som rivs upp av dubbdäck har Taxi Stockholm tagit ett beslut att köra på dubbfria så kallade friktionsdäck kommande vinter. De senaste åren har höga partikelhalter varit ett problem i Stockholm under torra vinter- och vårdagar.

- – Det är ett led i vår miljöpolicy att arbeta med miljöfrågor så mycket vi kan, och det här blev en naturlig del, att ta det som en del i vår nya policy, säger Mikael Andersson, vd för Taxi Stockholm.

Hur har diskussionen varit runt trafiksäkerheten när ni nu överger dubbdäcken?

– Det är klart att de dagarna när det är riktigt mycket snö eller oväder, kommer säkert diskussionen att komma upp igen, men hittills är det ett så pass litet problem i Stockholmstrafiken, så vi bedömer att det inte är något problem för oss som kör så pass mycket bil.

Dubbdäck används av runt 70 procent av bilisterna. Enligt undersökningar är det främst dubb som ligger bakom de skadliga partiklar som rivs upp.

Över gränsvärden
I våras var luftkvaliteten på delar av flera Stockholmsgator så dålig att den klart överskred gällande gränsvärden.

Det innebär att vissa gatuavsnitt  då och då är så förorenade av partiklar att det kan vara skadligt för hälsan att vistas där.

Och för att ytterligare minska dubbdäckanvändadet så kan även Stockholms stads bilar få tuffare regler när det gäller vinterdäck.

– Vi har en rekommendation om att man ska använda friktionsdäck, säger Stockholms moderata miljöborgarråd Ulla Hamilton.

Bör inte staden också ha mer tvingande åtgärder när miljön är ett problem i Stockholm?

– Jo, jag tycker att man ska titta noggrant på detta.

Om det finns bilar i kommunens ägo som kör på dubbdäck och det finns ett miljöproblem, vilka signaler ger det?

– Det ger dåliga signaler. Det är klart att vi inte ska göra det. Vi borde ta Taxi Stockholm som föredöme och göra likadant, och det borde stockholmarna göra också, säger Ulla Hamilton.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".