Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafiken på Värmdöleden grävs ner

Publicerat tisdag 2 september 2008 kl 10.28

Värmdöleden kommer att dras i tunnel genom Henriksdalsberget även om inte SL inte bygger nya spår mellan Sickla och Slussen. SL har flaggat för att projektet med snabbspårväg till Slussen blir för dyrt - men flytten av vägen in i berget är en förutsättning för att kunna bygga några tusen nya bostäder i både Nacka och Stockholm.

– Jag tycker att det är bekymmersamt att den här situationen har uppstått just nu. Då måste man tillsammans mellan SL, Stockholm och Nacka diskutera fram hur man löser den här situationen, säger Ulla Hamilton, moderat miljö- och fastighetsborgarråd i Stockholm.

Vad ser du för alternativ för Värmdöleden?

– De nya bostäderna baseras ju på att man faktiskt flyttar in Värmdöleden.

En flytt av vägen in i berget är nödvändig för en bättre miljö, men även för att kunna bygga ytterligare några tusen lägenheter i Nacka och Stockholm.

Den ursprungliga planen var att Värmdöleden och Saltsjöbanan skulle byta plats - vägen i tunnel och spåren runt berget.

Men kostnaderna har stigit kraftigt. Därför har SL flaggat för en lösning utan spårväg till Slussen, något som sänker kostnaden för renovering av Saltsjöbanan med två miljarder.

Inget är ännu bestämt, men om pengarna inte räcker så måste SL prioritera.

– Det är klart att om alla de kostnaderna blir dubbelt så dyra i förhållande till vad som beräknats, så måste vi fundera en gång till. Vare sig en politiker som styr SL eller kommunerna eller Stockholms stad, har obegränsat med pengar, säger Christer G Wennerholm, SL:s ordförande och moderat trafiklandstingsråd.

Men även om SL saknar pengar till nya spår så vill Ulla Hamilton se mer miljövänliga lösningar än buss in till stan.

– Det är faktiskt så att vi bygger bostäder motsvarande nästan en ny, svensk kommun i Hammarby sjöstad och Henriksdalsområdet, och det måste till smarta kollektivtrafiklösningar i samband med att man bygger de här bostäderna.

– Det är inte ett bra sätt att man tvingas ta egen bil eller buss in till stan, säger Ulla Hamilton.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".