Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stockholm emot järnvägssatsning i norr

Publicerat torsdag 15 maj 2003 kl 16.49
Staten bör stoppa planerna på att satsa 20 miljarder kronor på en järnväg mellan Umeå och Haparanda för att istället prioritera Mälardalen. Det väntas Stockholms stadsbyggnadsnämnd i eftermiddag anta som sitt remissyttrande i frågan.
Stadsbyggnadsnämndens ordförande Py Börjesson (S) säger att pengarna behövs bättre här i södra Sverige. Eftersom järnvägsutbyggnader anses påverka hela landet får även Stockholm yttra sig om järnvägar i Norrland. Den nu aktuella sträckan är bygget av en helt ny järnväg, den så kallade Norrbotniabanan, längs kusten mellan Umeå och Haparanda. Den beräknas kosta omkring 20 miljarder kronor. I tjänstemanna förslaget från Stadsbyggnadskontoret sägs att det är bra bland annat av miljöskäl att bygga Norrbotniabanan, men att staten i första hand måste satsa på de sträckor där kapacitetsproblemen är störst och där satsningarna gör störst nytta för tillväxten. Det betyder i klartext att de 20 miljarderna i stället bör användas till järnvägar eller annan infrastruktur i Mälardalen. Stadsbyggnadsborgarrådet Py Börjesson (s) tror inte att yttrandet kommer att reta upp socialdemokrater i övriga Sverige.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.