Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bussförare planerar demonstration

Publicerat fredag 16 januari 2009 kl 05.12

Bland bussförare som kör SL växer missnöjet med arbetsvillkoren. Förarnas arbetspass börjar och slutar ofta flera mil bort från bussgaraget, och att ta sig dit för att till exempel hämta sin bil kan ta upp till en timme. Tid som förarna – enligt Kommunalfacket – själva får stå för. Nu planeras protester och demonstration.

– Fyra utan mina fem dagar som jag jobbar, börjar och slutar jag på olika ställen. Jag är ensamstående så jag känner den där paniken att jag måste ha bilen med mig, så jag åker hit på morgonen och lämnar bilen här och tar bussen ner till stan på min egen tid, säger Tiina Pokela som är bussförare i Södertälje.

Bussförarna får betalt från det att de börjar köra, till det att de kliver av. Var de får börja eller sluta passet har ingen betydelse. Inte heller om de, som Tiina, först måste till bussgaraget för att lämna bilen och byta om till uniform - en resa som kan ta upptill en timme, om man har otur med kollektivtrafiken.

SL:s busstrafik sköts i huvudsak av bolagen Busslink och Swebus, och de har inga planer på att kompensera för resor till och från bussgaragen.

Bussarbetsgivarnas vd, Peter Jeppson, säger att bussen är förarens arbetsplats och att det ligger i sakens natur att man tar sig till och från jobbet på sin fritid. Jeppson säger att han förvånas över bussförarnas missnöje. Om de vill ha en förändring får facket ta upp frågan i nästa avtalsrörelse 201.

Men Kommunal vill se en ändring tidigare än så och kräver kräver att förarna för rätt till en fast arbetsplats redan i vår. För det är många förare som är upprörda.

– Man ser ju det att förarna, de flesta, är lite griniga på grund av det här. Och när förarna är griniga så är man ingen bra bussförare heller, säger Tiina Pokela. Då är man kanske lite för uppkäftig emellanåt, och det känns ju inte så bra.

Den 10 februari ordnar Kommunal en demonstration utanför Landstingshuset på Kungsholmen i Stockholm där medlemmarna kommer att kräva ett nytt kollektivavtal. En namninsamling kommer att lämnas över till politikerna i SL:s styrelse, med framför allt ett krav:

– Att vi åtminstone får börja och sluta på ett och samma ställe, säger Tiina Pokela.

Tror du att de kommer att lyssna då?

– Det känns nästan som att de måste. Jag hoppas att de får upp ögonen för hur vi har det egentligen, säger hon.

I juli 2008 strejkade tusentals bussförare i Stockholms län efter en konflikt om förarnas arbetsvillkor. Efter totalt elva dagars strejk nådde Bussarbetsgivarna och fackförbundet Kommunal en överenskommelse som bland annat innebar högre löner, kortare arbetstider och minst 11 timmars dygnsvila mellan arbetspassen. Men eftersom förarna tvingas åka på avlösning utanför arbetstid och helt utan betalning upplever Tiina Pokela att det nya avtalet har urholkats.

Helen Ling
helen.ling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".