Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

170 flaskhalsar i trafiken kartlagda

Publicerat onsdag 21 januari 2009 kl 12.39
Sårbar trafikled.

Uppdaterad 16:50
Att det ofta är långa köer i Stockholmstrafiken är allmänt känt. Trafikkonsultföretaget Movea, som har tittat närmare på trafiksituationen, har hittat närmare 170 flaskhalsar som begränsar framkomligheten. Förändrad trängselskatt skulle förändra situationen menar forskare.

– Det är framför allt, som de flesta känner till, infartstrafiken, men det som vi har hittat i den här studien, är att det även finns en del köuppbyggnader ganska långt ut från staden,  som var lite förvånande, säger trafikforskaren Fredrik Davidsson.

– Och sedan är det förstås utfarterna från innerstaden, på eftermiddagen.

Skulle en förändrad trängselskatt kunna lindra kösituationen?

– Ja, en alternativ utformning av trängselskatten, både sänkningar, höjningar, andra zonindelningar, och, framför allt en trängselskatt på Essingeleden, skulle förändra trängselsituationen ganska dramatiskt.

Hur då?

– Kölängderna skulle bli mycket kortare, och den här känsligheten vid störningar skulle inte vara så stor som vi har idag.

– Men samtidigt skulle det krävas väldigt höga avgifter, förmodligen upp mot 50-80 kronor, för att få Essingeleden att rulla på ett bra sätt just under högtrafiktimmen, säger Fredrik Davidsson.

Av de närmare 170 platser som betecknas som flaskhalsar i trafiken är ett 40-tal av mer allvarlig art. Det innebär att de i rusningstrafik orsakar långa köer och lång restid.

För att underlätta framkomligheten kommer Stockholms stad och Vägverket att arbeta med att öka kapaciten i befintligt nät. Till exempel går det att justera trafiksignaler, utnyttja vägrenar och försöka få fler att åka kollektivt.

För dagens situation har klara brister.

– Den är oerhört störningskänslig. Vi märker hela tiden att det blir värre. Även små störningar leder till väldigt stora effekter, och därmed också konsekvenser för samhällsekonomin, säger Christer Agerback, regionchef för Vägverket.

– På många sätt är det mest besvärande för stockholmarna och pendlarna här att man egentligen inte kan förutsäga hur lång tid det kommer att ta att komma till jobbet.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".