Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
STOCKHOLM

Kungligt bröllop värt mycket för staden

Publicerat onsdag 25 februari 2009 kl 11.38
Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling.

PR-värdet av det kommande bröllopet mellan kornprinsessan Victoria och Daniel Westling är ovärderligt för Stockholm, enligt företrädare för affärsvärlden och varumärkesexperter.

- PR Yes! Det här är ju en otrolig chans att få visa upp staden, säger Gunilla Lundström, varumärkesstrateg vid Gyro Scandinavia.

Gunilla Lindström är projektledare för varumärket Stockholm the Capital of Scandinavia som ska marknadsföra Stockholm som den viktigaste staden i regionen, för turism och affärer.

Ett kronprinsessbröllop stärker bilden av att det är här det händer, säger Gunilla Lundström, särskilt med tanke på att Stockholm har utsetts till Europas miljöhuvudstad 2010 och att Sverige tar över ordförandeskapet i EU i juli i år.

Bröllopet förväntas inbringa miljarder till handeln och hotell- och restaurangnäringen och även kanske locka investerare till Stockholm, säger Olle Zetterberg, vd för Stockholms business region.

- Man stärker ju självklart produkter som är tillverkade i Sverige och i Stockholm men det är ju också så att man får en större uppmärksamhet för investerare som kan tänka sig Stockholm. De får kanske en liten kick i rätt riktning av att man ser ett sådant här evenemang. Att man får reda på att Stockholm finns, säger Olle Zetterberg, vd för Stockholms business region.

Bröllopet kommer sannolikt att bevakas av tusentals journalister och ses av kanske en halv miljard människor världen över och det är värdefullt, särskilt för turismen, menar Gunilla Lundström.

- Det kommer ju att sätta fokus på Stockholm och gör att människor får veta var Stockholm ligger och se en mycket vacker bild av Stockholm. Framför allt ur ett turistperspektiv så kommer det att betyda väldigt mycket, säger Gunilla Lundström.

- Jag är mycket glad över detta. Det är en fantastisk rolig och trevlig händelse. Och det är ju först nästa sommar så vi kan ju gå och suga på karamellen länge och pratat om det, säger Olle Zetterberg, vd för Stockholms business region.

Maria Persbo
maria.persbo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".