Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärare efterlyser mer röstvård

Publicerat tisdag 17 mars 2009 kl 05.27

Det är stora skillnader i hur mycket röstutbildning lärarstudenter får på sina utbildningar. Det kan variera både mellan olika högskolor och universitet och mellan olika ämnesinriktningar, trots att läraryrket är ett av de yrken som är mest påfrestande för rösten.

På Stockholms universitet får blivande språklärare tre lektioner i röstutbildning - det är för lite, säger Kajsa Söderlundh, själv lärare i röstvård vid universitetet.

– Generellt kan jag säga att det inte räcker. Läraryrket är ju oerhört tufft, det ställer väldigt höga krav på att ha dels en stadig och stabil röst, men också på att kunna förändra sin röst så att man faktiskt når fram till elever.

Lärare och förskollärare tillhör de mest utsatta grupperna när det gäller vilka som tvingas söka vård för röstproblem, det har Radio Stockholm berättat tidigare. Orsakerna är flera – bland annat att lärare pratar i stort sett hela dagarna och att de också har att göra med högljudda barn.

Ellen Pihl och Golan Aso Ali studerar båda till språklärare vid universitetet, och hade precis hunnit få lite röstundervisning innan de gick ut på sin första praktik, vilket fick dem att tänka till.

– Det är väldigt lätt att höja rösten, utan att man själv tänker på det, och jag tror inte heller att det är det bästa sättet för att få sin klass att lyssna på en, utan i stället att kanske vara... att ta hand om sin röst lite mer, säger Ellen Pihl.

– Det är väldigt ansträngande att hela tiden behöva kontra elevernas röster och sen så, ja, man ska ju jobba som lärare i resten av sitt arbetsliv förhoppningsvis, och det är åtta till fyra-dagar, så man kan inte stå och skrika varje dag, i slutet av dagen kanske man inte har någon röst kvar, säger Golan Aso Ali.

Idag ingår bara en föreläsning och två gruppseminarier med praktiska övningar, allt första året på utbildningen. Kajsa Söderlundh säger att lärarstudenter tidigare fått mer röstutbildning, även individuell sådan. Hon skulle vilja se att de fick en föreläsning, fem seminarier med övningar och en uppföljning när eleverna gör praktik.

– Att de fick handledning av handledarna där de faktiskt ska prata med eleverna, där rösten sätts på prov, där kan man göra underverk, säger hon.

Maria Blomquist
maria.blomquist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".