Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stor informationskampanj inför EU-valet

Publicerat tisdag 17 mars 2009 kl 16.35

På tisdagen startade den stora Europeiska informationskampanjen om valet till EU-parlamentet i sommar. I förra EU-valet, för tre år sedan röstade 38 procent av de röstberättaigade. Inför detta val görs en extra satsning på förstagångsväljarna.

– Valdeltagandet var ju lägre bland unga i förra valet, vårt mål är att det ska öka till 50 procent i gruppen 18-28 år, säger Emma Stark, ansvarig för den speciella ungdomskampanjen Rösta 7 juni.

– Vi tycker att det är viktigt att unga engagerar sig i Europaparlamentsvalet, att ungas erfarenheter reflekteras i Europaparlamentet, fortsätter Emma Stark.

Det är ingen liten apparat som nu drar igång med sikte på valet till EU-parlamentet den 7 juni. Sammanlagt 375 miljoner röstberättigade väljare i 27 länder gör EU-valet till den näst största demokratiska omröstningen i världen - det är bara parlamentsvalet i Indien som är större.

På tisdagen gick startskottet till den stora informationskampanj som spänner över hela Europa - med mottot ”It’s your choice” alltså ”Det är ditt val”.

Tanken är att inte lämna någon väljare i Sverige eller någon annanstans utan kunskap om vad valet handlar om - och till exempel vilka frågor som är de viktiga och vilka som strider för vad. Enligt Björn Källström, chef för EU-parlamentets informationskontor i Stockholm ska väljarna så själva kunna skapa sig en uppfattning.

Inom kort kommer affischer och storbildskärmar att börja synas i Stockholm. Nytt för det här valet är en speciell valbox på Norrmalmstorg, där kan den medborgare som vill lämna ett videobudskap till andra boxar i andra länder och direkt till Bryssel, säger Björn Källström.

– Den visas på utsidan av valboxen, den visas på storbildsskärmar utanför Europaparlamentet där europaparlamentariker jobbar. Och många av de här videospottarna läggs ut på Youtube?

Men finns det någon sorts filter på vägen från boxen till mottagarna?

– Det finns inget filter till de andra boxarna och till storbildsskärmarna, emn det finns ett filter för Youtube, säger Björn Källström, chef för EU-parlamentets informationskontor i Stockholm.

Ulf Bungerfeldt
ulf.bungerfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".