Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
stockholms län

Färdtjänstcentral förlorar sitt avtal

Publicerat måndag 23 mars 2009 kl 10.44
Klagomålen har främst rört telefonisternas bristande språkkunskaper. Arkivbild: Scanpix.

En av färdtjänstens beställningscentraler i Moldavien mister sitt avtal med landstinget. Orsaken är att många färdtjänstkunder klagat på dåligt bemötande och stora svårigheter att göra sig förstådda. Men inte förrän vid nyår kommer ett nytt företag att kunna ta över.

– Det vi nu ska göra att göra en ny upphandling där vi försöka hitta andra krav, ska ställa hårdare krav helt enkelt på att man ska kunna både förstå och tala svenskan. Det är ju inte bara att kunna prata svenska i största allmänhet, utan man måste kunna resonera med människor som har svårt att uttrycka sig. Många av färdtjänstens kunder har talsvårigheter och då är det ju väldigt stora krav på den som svara i telefon, säger Anna Starbrink (FP) som är färdtjänstnämndens ordförande.

Rena självklarheter kan det tyckas, och nog var det åtskilliga som var minst sagt undrade när ett av de företag som vann färdtjänstupphandlingen för två år sedan – Samres – skulle placera en beställningscentral i Moldavien.

Inte oväntat blev det snabbt kaos; Bilar som skickades till fel adress, många äldre som ringde och ringde utan att komma fram, och sedan var det ändå ingen som förstod vad de ville. Det har Radio Stockholm rapporterat om vid flera tillfällen.

Övriga beställningscentraler – varav flera ligger utomlands, bland annat i Baltikum – har enligt Anna Starbrink fungerat mycket bättre och där ska också Landstinget förlänga avtalen.

Men för Samres verksamhet i Moldavien är bilden en annan. Klagomålen har staplats på hög i sån omfattning att det varit närmast komiskt, om det inte varit för att så många äldre och behövande drabbats. Färdtjänstnämndens ordförande Anna Starbrink var inte road alls, säger hon:

– Jag log inte kan jag säga. Jag var bekymrad från början. Det är ju så att vi ska ju ställa krav på att man ska ha god spårkförståelse, och de kraven finns i dagens avtal, men uppenbarligen har vi på språkpunkten ställt för låga kvalitétskrav, säger hon.

Kan man inte då konstatera att det var en ganska dålig upphandling från början?

– Ja, men det är klart. Vi är inte nöjda med det här avtalet, det är ju själva grunden till att vi inte förlänger det, säger Anna Starbrink.

Ulf Bungerfeldt
ulf.bungerfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".