Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Just nu
Förundersökningen om terrordådet på Drottninggatan är avslutad, rapporterar TV4 Nyheterna.
VALLENTUNA

Flera tågolyckor på kort tid

Publicerat tisdag 31 mars 2009 kl 17.24
omständigheterna kring olyckan är oklara. Foto: Scanpix.

För andra gågen på bara drygt en vecka har det varit en allvarlig olycka på Roslagsbanan. På tisdagförmiddagen skadades en äldre man svårt när hans personbil kolliderade med ett tåg på Roslagsbanan i Vallentuna.

Vallentuna gymnasium ligger mitt över gatan från olycksplatsen och flera elever blev vittnen till händelsen. Jesper Åström, fältassistent i Vallentuna, pratade med många av dem.

- Vi fick rycka in för att det var mycket ungdomar som hade sett själva tågolyckan, säger han.

- Vissa blir väldigt ledsna och behöver få lite extra stöd och samtal.

Olyckan skedde på en väg över Roslagsbanan som är bevakad med bommar. Eftersom en bom körts sönder så utgår polisen från att bommarna var fällda.

Men för bara drygt en vecka sedan inträffade en olycka där en tonårsflicka skadades svårt när hon korsade spåret och blev påkörd vid en annan, obevakad övergång. Genom åren har också flera olyckor hänt.

När en ny olycka inträffar kommer tankarna upp om de gamla händelsera för många ungdomar, berättar Jesper Åström och hans kollegor.

En gymnasieelev berättar för Radio Stockholm hur hon på rasten hörde en tuta och såg hur tåget kom med bilen släpandes.

Mona Boschén bor alldeles i närheten av olycksplatsen och brukar korsa spåret med sin cykel.

- Eftersom det har hänt så mycket på den hrä sträckan, så är man nog extra noga att titta åt bägge hållen flera gånger.

På fredag ska SL och kommunen träffas för att diskutera säkerheten på järnvägen i området.

- Vi ska se vilka åtgärder som kan göras på kort och på lite längre sikt i det området, säger Johan Hedenfalk, säkerhetschef på SL.

En lösning skulle kunna vara korsningar där vägen och spåret går på olika plan, men en sådan lösning ligger flera år framåt i tiden och är heller inte möjlig i samtliga fall, säger Johan Hedenfalk.

- Vi har flera hundra korsningar på Roslagsbanan, det är inte rimligt att alla de byggs bort.

Johanna Sjöqvist
johanna.sjoqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".