Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
STOCKHOLM

Svårigheter för sjöburna grustransporter

Publicerat torsdag 2 april 2009 kl 15.48

Tiotusentals nya lastbilstransporter genom Stockholm varje år kan bli resultatet om inte grus- och betongföretaget Jehander kan hitta en ny sjönära terminal för sin verksamhet.

Sedan företaget blev av med upplaget vid Hornsberg på Kungsholmen har båttransporterna med grus inte kunnat fungerat fullt ut. Det är viktigt för Jehander att ha en terminal vid vattnet, eftersom mycket av grustransporterna sker per båt, enligt Niklas Skog är projektledare på Jehander.

- Vårt behov av en anläggning hänger ihop med fartygstrafikens framtid över huvud taget. Hittar vi inte en ny plats för en terminal så kommer vi inom ganska kort tid tvingas lägga ner verksamheten, säger Niklas Skoog.

I stället skulle trafiken behöva ersättas med 40 000-45 000 lastbilstransporter per år.

Jehander hade tidigare en grusupplag vid Hornsberg på västra Kungsholmen, men nya bostäder gjorde att anläggningen stängdes i slutet av 1990-talet. Sedan dess har staden och företaget försökt hitta en ny plats, men överklaganden har hittills stoppat en etablering.

Nu finns en tankarna om en inkapslad terminal för grus och betong vid Pripps gamla område i Ulvsunda.

- I princip kommer man se båten när den lägger till och lossar, det kommer låta litegrann då och sen är det lastbilarna och betongbilarna som åker till och från anläggningen, säger Niklas Skog.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".