Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dubbdäck fortfarande vanliga i Stockholm

Publicerat torsdag 23 april 2009 kl 06.44
River upp farliga partiklar. Foto: Bertil Ericson /Scanpix.

Uppdaterad 17:00
Trots omfattande och dyra informationskampanjer så fortsätter Stockholmsbilisterna att använda dubbdäck på vintern. Omkring 70 procent använder dubbdäck trots att de är den största orsaken till att halterna av hälsofarliga partiklar är höga i luften.

– Vi kan konstatera efter flera års samarbete med Stockholms stad, Vägverket om informationskampanjer, som har genomförts på ett bra sätt, så har vi ännu inte sett så mycket av reella effekter av det här, och då konstaterar vi att det kanske behövs någonting mera, säger Lars Nyberg, miljödirektör på Länsstyrelsen.

Det hjälper inte att enbart informera för att få bilister i Stockholm att välja dubbfria vinterdäck. Näringsdepartementet håller just nu på att utreda hur man kan minska dubbdäcksanvändandet. Det finns flera ideer om hur det kan gå till, till exempel genom att låta kommuner få införa dubbdäcksfria zoner i städer.

Ett skäl till att bilisterna i Stockholm använder dubbdäck i så hög utsträckning kan vara att bilister fortfarande tror att dubbdäck är det bästa alternativet i vinterväglag, säger Lars Nyberg.

– Vi hade inte vågat gå fram med de här förslagen om att minska andelen dubbdäck om vi inte hade haft erfarenheterna från Norge, där man med hjälp av avgifter har halverat mängden dubbdäck och konstaterat att det inte har ökat olycksfrekvensen, säger miljödirektör Lars Nyberg på Länsstyrelsen.

Malin Ekman är enhetschef vid SLB-analys vid Stockholms stad och har koll på luften i Stockholm. Det är dubben som river upp hälsofarliga partiklar ur vägbanorna och det är allvarligt att de tillåtna gränserna för partiklar överskrids gång på gång, säger hon.

– I dagsläget är just partiklarna vårt största luftmiljöproblem. Miljömedicinska experter hävdar ju att det är skadligt för hälsan, både för lungfunktion och hjärta och kärl. Så jag tycker man ska ta det på allvar, säger Malin Ekman.

– Det här är ett hälsoproblem i storleksordningen, motsvarande vad trafikolyckorna orsakar, så det här är ju ett samhällsproblem som man inte kan bortse ifrån, säger miljödirektör Lars Nyberg på Länsstyrelsen.

Maria Persbo
maria.persbo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".