Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Förbifart stockholm

Miljöpartiet kritiskt till Förbifarten

Publicerat torsdag 3 september 2009 kl 17.07

Regeringens beslut att Förbifart Stockholm ska byggas fick ett blandat mottagande i Stockholms stadshus. Miljöpartiet menar att bygget är ett misstag.

– Det här är oerhört allvarligt, det kommer att tränga ut de satsningar kollektivtrafiken behöver, säger Yvonne Ruwaida, miljöpartistiskt oppositionsråd i Stockholms stad.

Men även om du satsar pengar på kollektivtrafiken så innebär det ju inte per automatik att biltrafiken minskar?

– Genom att se till stockholmarna har den kollektivtrafik som är attraktiv, där man kommer att öka kollektivtrafikdelen, det måste vara vårt mål.

Om miljöpartiet är kritiskt så välkomnas besked desto mer av den styrande alliansen. Förbifart Stockholm ingår i ett paket där det satsas runt hundra miljarder kronor på vägar och spår i Stockholmsregionen.

– Ett stort steg framåt att äntligen få förbifarten på plats och att nu få en tvärförbindelse som förbättrar miljön i Stockholm stad och underlättar för stockholmarna, säger Sten Nordin, moderat finansborgarråd.

Även Socialdemokraterna är för vägbygget, men de vill se ytterligare satsningar på kollektivtrafik. Partiet har dock ett dilemma där samarbetspartierna Vänsterpartiet och Miljöpartiet definitivt tar avstånd från bygget.

– Jag tror att vi under det här året kommer att komma fram till en gemensam lösning och syn på trafiken i Stockholm, säger det socialdemokratiska oppositionsborgarrådet Carin Jämtin.

Men det är en stor och dyr fråga och det är ett år till valet?

– Det är en stor och dyr fråga, du har helt rätt i att det är ett år kvar till valet, men det är också ett ökande problem med att det är trång på vägar, spår och i busstrafiken, säger Carin Jämtin.

Förbifarten ingår i ett paket där det satsas runt hundra miljarder på vägar och spår i Stockholmsregionen, hälften betalas av staten och hälften av regionen.

– Vi har kommit till ett läge där statens pengar inte riktigt räcker till och vi måste också ställa upp, säger Sten Nordin, moderat finansborgarråd.

Men går det inte också se det så att stockholmarna betalar dubbelt för vägen, först genom trängselskatten och via skattsedeln?

– Vi är nog beredda att satsa de här pengarna för att förbättra vår vardag, säger Sten Nordin.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".