Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora skillnader mellan skolbiblioteken

Publicerat lördag 12 september 2009 kl 10.20
Hjälp att välja saknas.

Bara hälften av länets skolor har ett eget bibliotek som är öppet och bemannat med en bibliotekarie och sämst till ligger Nacka kommun. 15 av de cirka 50 skolorna har bemannade skolbibliotek. Nu ser kommunen över skolbiblioteken, men det är inte säkert att fler bibliotek bemannas.

– Det är bra för dem som vill läsa och för dem som vill gå in på datorerna och det är bra att Dick är här ofta, för då kan man komma hit ofta när man inte har lektion, säger Daniella Szikriszt som går i åttan.

På Eklidens skola i Nacka jobbar Dick Malick som bibliotekarie på halvtid, i skolbiblioteket. Nacka är den kommun i länet som har minst andel bemannade skolbibliotek, bara 15 av de cirka 50 skolorna, jämfört med Nykvarns kommun, där alla skolor har det.

Nacka satsar också minst pengar på nya böcker, bara 43 kronor per elev år 2007, enligt en rapport från svensk biblioteksförening och Kulturrådet, och det är synd att skolorna inte satsar på sina bibliotek, säger Dick Malick:

– Det är väldigt olyckligt. Jag tror att biblioteket är väldigt viktigt i vår tid, när läslusten har minskat, främst bland pojkar. Så jag tror att biblioteken fyller en jätteviktig uppgift för att stimulera läsningen.

Kommunen ser nu i höst över skolbiblioteken, säger utbildningsnämndens ordförande Magnus Bergman:

– För oss är inte huvudfrågan bemanningen, utan effektiviteten i den här verksamheten.

Men du ser inte att det är nödvändigt att varje enskild skola har sitt bibliotek med bibliotekarie?

– Nej, det ser jag inte.

Men det är viktigt att eleverna har nära till biblioteket, säger rektorn på Eklidens skola, Lars Wirgart: 

– Eleverna finns i skolan idag, och det är där de behöver tiden. De går inte till Nacka Forum som ligger närmast, på samma sätt.

– Vi har försökt med läxläsning i samarbete med dem, till exempel. Det fungerar inte. Har vi det i skolan, fungerar det mycket bättre. Närheten är viktig.

Jenny Hallberg
jenny.hallberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".