Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholms län

Snabbare tåg till Göteborg och Malmö

Publicerat måndag 14 september 2009 kl 11.06
Dagens spår är för långsamma. Foto: Scanpix.

Bygg separata höghastighetsbanor för tåg på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Det föreslås i en ny statlig utredning som presenteras idag.

- Med bra infrastruktur man kan lita på, då skapar man också bra förutsättningar för större arbetsmarknadsregioner. Tid är pengar, säger infrastrukturminister (C) Åsa Torstensson.

- Det föreslås en omfattande regional medfinansiering, hur betydelsefull är den?

- Jag tror det är oerhört viktigt att med stora infrastrukturinvesteringar så krävs det olika aktörer, medfinansiärer. Så sker överallt i andra delar av Europa när man satsat på höghastighetsbanor, där är det mycket tydlig regional och kommunal medfinansiering, säger infrastrukturminister (C) Åsa Torstensson.

Tågen på de föreslagna banorna ska kunna köra över 300 kilometer i timmen vilket skulle förkorta restiden till Malmö från 4,5 till 2,5 timmar.

Enligt utredningen är höghastighetsbanor samhällsekonomiskt lönsamma även om investeringen är 125 miljarder kronor, menar regeringens utredare.

- På varje krona man satsar får man en och femton tillbaka, säger Gunnar Malm, regeringens utredare av höghastighetsjärnvägar.

- Men det finns ju experter som hävdar motsatserna?

- Det gör det och jag säger då att man ska behandla den här typen av beräkningar med stor försiktighet, säger Gunnar Malm.

För att spåren ska byggas föreslås en medfinansiering från områden längs banorna på 19 miljarder. Men det är inte någon självklarhet enligt Erik Langby, (M), ordförande i kommunförbundet för Stockholms län.

- Det här känns som ett stort nationellt projekt och då måste man nog också finansiera det nationellt. Man måste också naturligtvis få dom som har direkt nytta av det hela att finansiera. Det går inte att bara gå till skattebetalarna och begära medfinansiering av den här typen av projekt, säger Erik Langby, (M), ordförande i kommunförbundet för Stockholms län.

Och när det gäller storleken på projektet så gör Gunnar Malm den här bedömningen.

- Det är väl frågan om det inte kanske är Sveriegs största industriprojekt någonsin, säger Gunnar Malm, regeringens utredare av höghastighetsjärnvägar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".