Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SL kan säga upp Metro

Publicerat onsdag 21 oktober 2009 kl 11.52
Foto:Gunnar Seijbold/Scanpix

Att läsa Metro på tunnelbanan eller pendeln är ingen självklarhet i framtiden. SL håller just nu på och funderar på om avtalet med Metro som distribueras i tunnelbanan ska sägas upp. SL vill se om det finns andra som är intresserade av tjänsten att få dela ut sin tidning i tunnelbanan, säger Björn Holmberg, presschef på SL.

– Vi tycker att det är bra att konkurrensutsätta all verksamhet som vi bedriver. Och vi har haft det här avtalet med Metro i ganska många år så att det är läge för att se över den här affären. Det kanske finns andra som också vill vara med och bjuda på den här tjänsten, säger Björn Holmberg.

Att plocka med sig en tidning på tunnelbane- eller pendeltågsstationen har många stockholmare nu vant sig vid. Avtalet mellan Metro och SL går ut i slutet av 2010, men måste sägas upp innan det här årsskiftet om SL inte vill att det ska löpa vidare efter nästa år.

Björn Holmberg säger att det är troligt att de kommer säga upp avtalet för att kunna handla upp tjänsten. Då skulle SL kunna få in mer pengar.

– Det är också till nytta för stockholmarna som ju faktiskt äger SL att vi kan hålla låga biljettpriser genom att hitta andra sätt att få in pengar än bara genom biljetter. Och det här kan vara en sådan möjlighet, säger Björn Holmberg.

Andreas Ohlson, vd på Metro, hoppas i så fall att fler tidningar kommer delas ut hos SL, för då tror han att det skulle kunna bli billigare för Metro.

– Vi ser fram emot att få en lägre kostnad i SL:s system om vi kan samexistera med andra tidningar, säger Andreas Ohlsson.

Men om det i stället är så att priset höjs för att få dela ut Metro hos SL så finns en smärtgräns för vad de kan betala säger Andreas Ohlsson. Men han tror att Metro kommer finnas kvar i tunnelbanan, bland annat för att städkostnaden för tidningarna som folk tar med till tågen annars kommer finnas kvar för SL.

– Jag skulle säga att det är en näst intill obefintlig risk för att vi inte finns kvar i SL:s trafiksystem efter 2010, säger Andreas Ohlsson.

Johanna Sjöqvist
johanna.sjoqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".