Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Upplands Väsby

Helhetssyn ska hjälpa barn och unga

Publicerat lördag 24 oktober 2009 kl 11.39

För att bättre kunna hjälpa barn och unga och förhindra att de i framtiden hamnar i utanförskap  har olika kommunala enheter i Upplands Väsby börjat samarbeta utanför de traditionella gränserna. Socialtjänst, skola, kultur och fritid jobbar tillsammans i en grupp.

– I de situationer när elever behöver stöd ifrån både skola och socialtjänst, där tror jag att man redan nu känner en skillnad, man kommer snabbare till hjälp, säger Anna Conzen, områdeschef.

Det traditionella sättet för en kommun att arbeta med förvaltningar i avdelningar som skola, social och så vidare, har rivits upp i Upplands Väsby.

Alla välfärdsområden har istället samlats i en organisation som heter Väsby välfärd. Där är allt från förskola till äldreomsorg samlat under ett tak med en chef och en ledningsgrupp. En del av Väsby välfärd ska ta ett helhetsgrepp om barn och unga.

Personal med traditionellt olika bakgrund och ansvar samarbetar, och tanken är att barn och unga som behöver hjälp, för att de till exempel inte klarar av skolan, inte ska bollas mellan olika förvaltningar och riskera att hamna mellan stolarna.

– Vi ska möta behoven och tänka efter, hur kan jag bidra till att möta de här behoven, från de olika hållen. Vi kan inte lämna över det till någon annan, för vi är en och samma organisation.

Anna Conzen säger att det tar tid för personalen att vänja sig vid den nya ordningen. Arbetet har bara varit igång på riktigt sedan augusti.

– Men min erfarenhet av samverkan är att yrkesrollerna blir tydligare när vi jobbar nära varandra än när vi jobbar långt ifrån varandra, för då väcks en massa föreställningar om vad andra gör, och förväntningar på vad andra ska göra.

De jobbar också mycket förebyggande i samarbete med skolorna nu, säger Anna Conzen.

– Hur ska vi tidigt upptäcka, och vad ska vi göra när vi tidigt upptäcker behov där vi behöver komplettera med att erbjuda föräldrar stöd eller att anpassa undervisningen eller miljön i skolan. Att klara skolan är en av de viktigaste skyddsfaktorerna, säger Anna Conzen.

Johanna Sjöqvist
johanna.sjoqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".