Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Plankorsningar bakom många olyckor

Publicerat fredag 22 januari 2010 kl 05.40

33 personer har de senaste 10 åren omkommit i trafiken på lokalbanorna med förortståg i Stockholmsområdet. Dvs Roslagsbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan. Mest olycksdrabbad är Roslagsbanan, norr om Stockholm. Orsaken är de många plankorsningarna där trafikanter ofta riskerar att möta tåget.

– Det är aldrig rimligt att någon mister livet i våra anläggningar det är helt klart. Sedan får man ju titta in på varje händelse och analysera vad de olika händelserna beror på, säger SL:s säkerhetschef Bengt Karlsson.

Under åren 2000 till och med 2009 har totalt 33 personer förolyckats i trafiken med förortståg, av dem är 16 konstaterade självmord. 12 personer har skadats allvarligt.

En överväldigande majoritet av olyckorna har inträffat längs Roslagsbanan. Sedan år 2000 har 19 personer omkommit där, och 10 har fått allvarliga skador.

SL arbetar på flera fronter för att få ner antalet olyckor, säger Bengt Karlsson säkerhetschef på SL:

– Vi satsar väldigt mycket nu på information ute i skolor till ungdomar och vi kommer också att gå ut nu på SL:s egen sida i Metro om vad vi vuxna kan göra för att vara föredömen för våra yngre medborgare.

Tycker du att det är tillräckliga åtgärder?

– Man kan alltid bli bättre, och vi kommer alltid att förstärka informationen till allmänheten sedan gör vi också utbyggnader av de tekniska lösningarna.

Vid den snötäckta perrongen på Östra Station avlöser Roslagstågen varandra. Vallentunabon Erik är i färd med att kliva på tåget hem, och han tror att det är svårt att förhindra olyckor:

– Jag tror att gemene man ska vara försiktiga, och det händer ju också att många går över rälsen när bommarna är nere. Det händer vid Ormsta varenda dag.

Ärrick från Täby kyrkby håller med:

– Olyckor händer, det har inget med säkerheten att göra. Nu måste vi hoppa på för snart går tåget...

Enligt SL är det svårt och dyrt att bygga om de farliga korsningarna. Många gånger måste villor lösas in för att marken ska räcka till. I månadsskiftet inleds bygget av det nya dubbelspåret längs Roslagsbanan, och det kommer enligt SL att föra med sig att flera farliga trafikövergångar kan byggas bort.

Men oavsett hur stora insatser som görs tror ändå SLs säkerhetschef att det är svårt att helt förhindra olyckor:

– Jag tror aldrig, när man talar om järnvägstrafik, att vi helt kommer att vara utan den här typen av olyckor men vi måste kunna minska det. Närma oss noll, säger Bengt Karlsson.

Anna Björkman
anna.bjorkman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".