Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Roslagsbanan särskilt olycksdrabbad

Publicerat fredag 22 januari 2010 kl 16.07
Olycka på Roslagsbanan 2009.

Olycksrisken längs Roslagsbanan är omöjlig att bygga bort. Det anser lokförare som arbetar på linjen. De har tvingats lära sig att leva med att det när som helst kan dyka upp en människa framför loket. Över 30 personer har mist livet de senaste tio åren längs med länets lokalbanor. Roslagsbanan är mest drabbad.

Karl-Oskar Hansson har arbetat som lokförare på Roslagsbanan i över 20 år och har som många av sina kollegor varit inblandad i dödsolyckor.

– Det var mörkt ute, sedan vid en gångfålla, alltså där en gångväg korsar järnvägen så ser jag i ögonvrånhur en man bara kliver rätt ut för tåget. Sedan bara smäller det, jag hinner inte ens tänka på att bromsa. Det small väldigt högt kom jag ihåg att jag reagerade på. Av ljudet så förstod jag att den mannen dog omedelbart, säger han.

Karl Oskar Hansson säger att det som hände där på spåret utanför Åkersberga för tre år sedan är något han alltid får bära med sig. Just nu har han lunchrast i någon timme till innan det åter är dags att köra resenärer från Östra station...

Totalt har 33 personer omkommit i trafiken längs med länets lokalbanor – Roslagsbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan – under de senaste 10 åren. 16 av dödsfallen är konstaterade självmord. Mest drabbad är Roslagsbanan där 19 personer omkommit sedan år 2000. När hälften av dem, åtta personer, hoppade självmant framför tåget

– På sätt och vis är ju allt olyckor men väldigt stor del är ju faktiskt självmord. Då hoppar man bara ut framför tåget och det går aldrig att bygga bort hur man än gör. Den jag körde på, det var ett självmord, säger Karl-Oskar Hansson.

Förutom dödsolyckorna är det också många som skadas allvarligt, sedan år 2000 har 10 personer skadats allvarligt. Orsaken till att Roslagsbanan är så olycksdrabbad förklaras av SL med att den löper nära tätbebyggt område, att det är den längsta banan med flest avgångar och att det dessutom är ovanligt många plankorsningar, dvs bilvägar som korsar järnvägen.

Men enligt lokföraren Karl-Oskar Hansson är det framför allt resenärernas riskfyllda beteende som är den största olycksorsaken.

– Många har väldigt lätt att stressa i onödan, för att vinna en minut så springer man alldeles för nära perrongkanten. För att vinna en minut men riskera livet, det är ju helt vansinnigt.

Anna Björkman
anna.bjorkman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".