Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Danderyd/Stockholm

Brister i skolors arbete mot mobbning

Publicerat tisdag 2 februari 2010 kl 16.46

Mobbning i grundskolan tas många gånger inte på allvar. Det visar en granskning som Skolinspektionen gjort av 50 skolor. Men en av de skolor som får ett gott omdöme är Fribergaskolan i Danderyd.

– Vi har väldigt många kamratstödjare, ungefär en i varje klass, vilket gör att vi får in information från alla håll. Om det är någon som är utsatt så får vi veta det väldigt fort, säger Elin Aspenblad, ordförande i elevrådet.

Stina Lindberg som är kurator vid Fribergaskolan säger att skolans personal är väldigt aktiv:

– Man är ute i korridorerna på rasterna, man pratar med sina elever. Vi jobbar med mentorskap så att varje lärare har mellan tio och tolv elever och de pratar man med mycket med. Man frågar mycket om vad som händer och om det är något vi behöver göra något åt, om det är någon som far illa eller är ensam, säger Stina Lindberg, kurator vid Fribergaskolan.

Skolinspektionen har synat femtio grundskolor över hela landet och funnit brister i arbetet mot kränkande behandling hos alla skolor förutom två. Flera av skolorna valdes ut just för att de haft problem med mobbning. Andra för att man förväntade sig att de skulle kunna vara goda exempel.

Rapporten visar att många elever tycker att det är för få vuxna på raster, på skolgården, i korridorer och i omklädningsrum. Många elever tycker också att lärare inte bryr sig och att de inte tar trakasserier på allvar.

En av de skolor som får dåligt betyg av eleverna är Nytorpsskolan i Johanneshov i södra Stockholm. Rektor Samuel Huhta tar till sig av kritiken. 

– Vi kan inte bara ha de gamla klassiska klassråden och elevråden, utan det måste vara fler lärare som möter fler elever för att verkligen ha en dialog. Dialogen saknas, det räcker inte att bara formellt ha olika forum för det här, säger Samuel Huhta, rektor vid Nytorpsskolan i Johanneshov i södra Stockholm.

Ann-Marie Begler, generaldirektör vid Skolinspektionen menar att det är viktigt att ha en genomarbetad plan utifrån de problem som finns på varje skola - inte minst för att eleverna ska få studiero.

– För mig är det väldigt självklart, att har man inte lugn och ro i skolan, sitter man och är orolig och rädd för vad som ska hända på rasten, sitter man första delen av lektionen och bearbetar det som har hänt, då får man ingen bra lärandemiljö. Så man måste ju koppla ihop lugn studiero och kränkande behandling med goda kunskapsresultat, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör vid Skolinspektionen.

Ulf Bungerfeldt
ulf.bungerfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".