Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre pendeltåg när is ska hackas loss

Publicerat tisdag 2 februari 2010 kl 17.28

Pendeltågen att kommer att gå med reducerad trafik under morgon- och kvällsrusningen även i morgon. Orsaken är att Banverket behöver tid att komma ikapp med arbetet att ta bort alla isblock som blockerar växlarna. SL sätter därför in bussar på vissa utsatta ställen.

– Vi gör så imorgon bitti att vi sätter in avlastande bussar som står i beredskap och snabbt kan sättas in på ett antal kritiska punkter där man idag rent utav har fått lämna folk på perrongerna. Vi skickar ut mycket informatörer också som följer upp situationen, säger Mia Adolfsson, pressekreterare på SL.

SL kommer till en början att sätta in bussar vid Spånga, Barkarby, Huddinge och Stuvsta. Om det skulle behövas kan fler bussar sättas in på andra ställen.

Det är isblock som orsakat den senaste tidens bekymmer i pendeltågstrafiken. Isen blockerar växlar och växelvärmen som ska tina bort is och snö räcker inte till.

Därför måste isblocken hackas bort manuellt och för att komma ikapp så har Banverket beslutat att ta bort extratågen i rusningstrafiken. Först under torsdagsmorgonen ska pendeltågen gå som vanligt.

– Med den här reduceringen får vi lite möjlighet att jobba ikapp så att vi ska klara att hålla igång trafiken på ett mycket bättre sätt när vi går igång på torsdag, säger Lars Schylander, driftområdeschef på Banverket.

Men har ni någon strategi för att lösa det här på sikt?

– Vi jobbar ju väldigt mycket med den här växelvärmen för att man ska kunna få den ännu mer effektiv för att man ska kunna tina på ett bättre sätt. Det är det vi jobbar med, plus att vi ska ha så mycket folk som möjligt så att det räcker så bra som möjligt ute i anläggningen.

Går det inte att ta ut ännu fler för att hacka lös ännu mera is?

– Vi har jättemycket folk ute i anläggningen, det är inte resursbrist, det är bara det att det är så stort område och så mycket is, säger Lars Schylander, driftområdeschef på Banverket.

Peter Johansson
peter.johansson@sr.se

Åsa Stöckel
asa.stockel@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".