Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norra Stationsområdet

Tors Torn och kollektivtrafik stridsfrågor

Publicerat måndag 15 mars 2010 kl 04.43

Över 3 000 nya bostäder och två nya skyskrapor.  Senare i dag ska politikerna i Stockholms stadshus säga ja eller nej till planerna för Norra Stationsområdet – den nya stadsdelen mellan Vasastan och Karolinska universitetssjukhuset i Solna. Planerna har väckt starka reaktioner inte minst bland de som bor i närheten.

– Det är ju inte så snyggt här som det är nu så det kanske blir trevligare helt enkelt. Det är mest att det brukar vara skräp, containrar och övergivna bilar, säger Victoria de Villiers som promenerar över Solnabron tillsammans med sin väninna Anna-Lena Carlqvist.

– Jag håller faktiskt med, det är inte så himla trevligt så som det ser ut här så det är väl trevligt om staden binds ihop.

Mitt ute på Solnabron som binder samman Vasastan och Solna är det full trafik som vanligt. Motorvägen under bron ska däckas över, enligt planen, och 3 100 nya lägenheter ska byggas.

Området ser redan ut som en byggarbetsplats, men nu ska det bli Stockholms nya stadsdel – med hotell, kontor, parker och butiker. Att området ska göras om verkar de flesta tycka är bra, men det som splittrar både invånarna och de politiska blocken är hur kollektivtrafiken ska se ut. Ska tunnelbanan byggas ut, eller ska det bli spårväg?

I busskuren vid Torsplan går åsikterna isär.

– Alla andra städer i hela Europa har ju spårvagn så varför ska inte vi ha det, undrar en äldre man som väntar på bussen.

– Då är de ju uppe i luften, inte nere på gatan, det är ju vansinnigt. Nej, spårvagnar vill vi inte ha tillbaka, säger en annan man bestämt.

– Jo, jag vill ha tillbaka spårvagarna. Vilken motsträvare du är, du är emot utvecklingen.

– Det är jag ju inte, spårvagnarna är ju i vägen när jag kör bil!

Men den fråga som kanske har vållat mest strid är de två 140 meter höga torn som ska byggas vid Solnabrons ena ände. Den borgerliga majoriteten vill att de höga, moderna tornen ska bli Stockholms nya landmärke. Men oppositionen tycker att tornen är för höga och klumpiga.

Victoria de Villiers tvekar först när hon får se ritningen.

– Det är väl lite roligt, en pampig ingång där. Lite som Sagan om ringen, säger hon och får medhåll av en man.

– Jag tycker att det blir jättefint, jag gillar när de bygger högt. Jag tittade på Singapore på tv och där var ju fullt med fina lägenheter, så nog ligger vi efter.

Anna-Lena Carlson håller på att packa sin bil när Radio Stockholm kommer fram. Hon bor i Vasastan och är en av dem som har skrivit under en protestlista, mot bygget av Tors torn.

– Jag tycker att det är förfärlig! Om du tittar här på de här husen med sina gavlar och teracotta-färgade väggar. Hela det här området är ju k-märkt. Jag tycker att det är fel plats och att de är fula, säger hon.

Hur det blir ska Stockholms kommunfullmäktige besluta senare i dag.

Helen Ling
helen.ling@sr.se

Norra Stationsområdet:

  • Stadsdelen ska få cirka 3 100 nya lägenheter och 12 000 nya kontorsplatser.
  • Trafik- och spårområdena för E4/E20 och Värtabanan intunnlas och överbyggs.
  • Kollektivtrafiken förstärks med möjlighet till en ny tunnelbanestation och utrymme för buss och spårtrafik.
  • Nya lokala vägnät för gående, cyklar och bilar skapas.
  • Ett 140 meter högt tornpar vid Torsplan byggs för hotell, konferenslokaler och bostäder.
  • Bygget beräknas kosta tio miljarder kronor.
  •  Byggtiden beräknas pågå 2009-2018. Bostäder beräknas börja byggas 2011.

Källa: Stockholms stad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".