Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

Osäkert stöd till barn med extra behov

Publicerat tisdag 8 juni 2010 kl 05.31
Ansökningarna om särskilt stöd i skolan har lagts på hög. Arkivfoto: Scanpix.

Tusentals barn i Stockholm med till exempel dyslexi, adhd och autism vet fortfarande inte om de kommer att få något särskilt stöd i skolan i höst. Enligt Läraförbundet ligger 4 000 ansökningar och väntar på besked.

Det här ställer till problem för både skolorna och barnen, säger Ingrid Lindblom, speciallärare och ombud för Lärarförbundet.

– Det får ju konsekvenser på så vis att skolorna inte vet vad de har för budget när det gäller att göra bra placeringar och bra alternativ för de här eleverna. Och det vet man inte nu hur man ska hantera inför hösten. Det är ju oroväckande, och elevernas föräldrar är ju också mycket oroade, säger Ingrid Lindblom.

Bakgrunden till problemen är ett nytt system där skolor som har barn med särskilda behov söker pengar från en central pott. Två personer på utbildningsförvaltningen jobbar halvtid med ansökningarna. Men fler ansökningar har kommit in, än vad staden hade förutsett.

Skolor som inte fått svar kan inte planera inför hösten, till exempel om de behöver göra någon ombyggnation eller om de behöver fler anställda för elever med särskilda behov.

– Man behöver ju förstärka säkert med personal, och då vet man inte vad man har för budget för det, säger Ingrid Lindblom.

Men enligt skolborgarrådet i Stockholm, Lotta Edholm  (FP) är problemet med ansökningarna redan löst.

– Utbildningsförvaltningen jobbar med dem, och så vitt jag försår så är de flesta redan avhandlade.

Men Per Olsson, ledamot från Miljöpartiet i utbildningsnämnden i Stockholm, håller inte med efter de samtal han haft med utbildningsförvaltningen.

– De har sagt att det finns just nu 4 000 ansökningar som ligger i kö för att få besked och att det kommer vara väldigt svårt att hinna med detta tills höstterminen startar. Jag tycker att det är uppseendeväckande att det så här i juni månad fortfarande finns sådana stora oklarheter, säger Per Olsson.

Ingrid Lindblom förstår inte heller Lotta Edholms svar. Så sent som i slutet av förra veckan pratade Ingrid Lindbom med utbildningsförvaltningen.

– Och då var det inte alls löst, så det låter konstigt.

Johanna Sjöqvist
johanna.sjoqvist@sr.se

Fakta: Särskilt stöd

Förskolan och skolan har ett speciellt ansvar för barn och unga i behov av särskilt stöd. Verksamheten kan aldrig utformas lika för alla barn.

De som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd för sin utveckling skall få detta. Stödet skall utformas med hänsyn till barnets egna behov och förutsättningar.

Förskolan har ansvar för stödet till de små barnen. Barn i behov av särskilt stöd har rätt att få plats i förskola eller fritidshem. Stödet skall i första hand ges inom den grupp eller klass som barnet tillhör.

Källa: Skolverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".