Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera orsaker till krock mellan Gotlandsfärjor

Publicerat tisdag 15 juni 2010 kl 15.37
Två passagerarfärjor, M/S Gotland och HSC Gotlandia II, kolliderade i dimma utanför Nynäshamn. Foto: Tomas Oneborg /SCANPIX

Det var flera olika faktorer som ledde fram till att två Gotlandsfärjor kolliderade i Nynäshamn i juli förra året. Det konstaterar haverikommissionen i sin rapport idag. En av de viktigaste orsakerna var att erfarenheten brast hos de två sjöbefälen på den mindre av de två färjorna, Gotlandia II, säger Göran Rosvall, utredningsordförande vid Statens haverikommission.

– De var ju väldigt erfarna var för sig på andra saker, men just tillsammans på den här båten så var bägge två ganska oerfarna, säger Göran Rosvall.

Det var ganska många störande moment, det var en mistlur som tutade hela tiden med väldigt hög ljudvolym. Precis när man skulle möta den här ankarliggaren i samband med mötet med Gotland så fick man krav på sig som gällde sjukvårdsinsatser. Sen hade vi den här dimman också, med väldigt kort sikt.

Det var strax före klockan halv tolv den 23 juli förra året, som de två passagerarfärjorna Gotlandia II och Gotland krockade utanför Nynäshamn.

Gotlandia, den mindre av färjorna, med drygt 500 passagerare ombord, hade precis innan krocken väjt för en pråm som låg för ankar - och det var den väjningen, en babordgir, som styrmannen inte lyckades häva, som ledde fram till kollisionen.

Situationen förvärrades av att det var dimmigt. Sikten var bara 100 till 150 meter, men fartygen hade inte anpassat hastigheten, säger Göran Rosvall.

– Man körde här som om det hade varit fri sikt kan man säga. I den här situationen så närmade sig de här båtarna varandra väldigt snabbt, med sammanlagt någonstans i storleksordningen 20 knop, då är det väldigt kort tid att reagera om man har 200 meters sikt, eller 100 meters sikt.

I kollisionen mellan de två fartygen trycktes sidan på den mindre färjan in och ett stort hål revs upp i sidan. 33 passagerare skadades, det handlade bland annat om hjärnskakning, brutna nyckelben och skador av glassplitter.

Göran Rosvall säger att olyckan hade kunnat sluta betydligt allvarligare...

– Jag tror man kan säga att det var ganska lyckliga omständigheter som ledde till att ingen omkom eller blev allvarligt skadad.

Maria Blomquist
maria.blomquist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".