Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Just nu
Efter attackerna – skyddsjakt på varg i Riala
Pilotstrejk

Inrikesflyget lamslaget

Publicerat onsdag 16 juni 2010 kl 06.37
1 av 2
Planen på marken när piloterna strejkar.
2 av 2
Inställda flyg på Arlanda och Bromma flygplats.

Imorse tog Pilotföreningen ut sina 2 000 medlemmar i strejk. Omkring 23 000 passagerare drabbas – mer än hälften är SAS-kunder. Pilotfacket och flygarbetsgivarna har inte lyckats hitta en lösning på bemanningsfrågan.

På Bromma flygplats var det inte mycket folk imorse.

– Det var ju alldeles tomt så jag trodde att jag hade kommit för tidigt. Men det visade sig ju att det var strejk och att jag hade missat det på tv igår, så det var ju typiskt, sgäer Christina Birkehammar som tänkte ta flyget till Göteborg.

Enligt Pilotföreningen handlar konflikten främst om rätten till återanställning för uppsagda piloter. Avia Express har sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli och vill hyra in piloter utifrån. Arbetsgivarens tanke är att de ska bilda egna bolag, vilket innebär sämre villkor för de piloter som hyrs in.

– Felet med det är att man kan sägas upp för att någon annan ska ta ens jobb och göra samma jobb. Vi tycker att det är självklara frågor att man ska bli återanställd om man har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist, säger Pilotföreningens generalsekreterare Michael Rongve.

Men Peter Jeppson, vd för Transportgruppen och flygarbetsgivarna, håller inte med utan tycker att strejken är anmärkningsvärd. 

– Jag tycker att det är sorgligt att den här branschen, som redan är hårt drabbad av lågkonjunkturen och askmolnet, nu blir utsatt för det här av sina egna anställda. Det är himla tråkigt, tycker jag.

Men vad ha de här tidigare händelserna med anställningsförhållandena att göra?

– Ja, det man gör är ju att man använder hela flygbranschen som bräckjärn i en tvist som man har med ett enda företag. Det man har planerat är att hyra in från bemanningsföretag och det är det helt tillåtet att göra, säger Peter Jeppson.

Cirka 23 000 resenärer drabbas när fackets strejkvarsel utlöses. Det ena varslet gäller regionalflygbolagen Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air och Svenska Direktflyg, vars piloter strejkar hela onsdagen. Dessutom tas alla Pilotföreningens 2 000 medlemmar ut i strejk mellan klockan 05.00 och klockan 13.00.

Sammanlagt ställs runt 230 avgångar in.

För SAS del innebär strejken att bolaget tvingas ställa in 107 avgångar, vilket drabbar 13 000 resenärer. Merparten är inrikesresenärer. Men även ett par tusen utrikesresenärer drabbas av strejken klockan 05-13.

Alla inrikesflyg blir stående. Mellan Stockholm och Köpenhamn respektive Oslo kan danska piloter upprätthålla trafik. Till USA flyger SAS som vanligt. Precis som när aska stoppade flygen ersätter SAS sina kunder extra för mat, dryck och hotell.

Malmö Aviation tvingas ställa in ett 30-tal flygningar vilket slår mot cirka 2 500 passagerare.

Fakta: Flygkonflikten i korthet

Parterna i konflikten är Svensk Pilotförening (SPF) och Flygarbetsgivarna.Konflikten har dels handlat om lönenivåer men även om att Flygarbetsgivarna vill öka möjligheterna att hyra in personal från bemanningsföretag.

I fokus finns en tvist på bolaget Avia Express, som sagt upp 80 anställda och i stället vill hyra in piloter utifrån.

Totalt 2 000 piloter tas ut i strejk och runt 23 000 passagerare drabbas.

(TT)

Fakta: Rättigheter vid inställda flyg

  • En resenär har rätt att välja mellan återbetalning eller ombokning snarast, med samma eller annat flygbolag, eller vid annan tidpunkt.
  • Väljer resenären att få pengarna tillbaka upphör avtalsförhållandet mellan resenär och flygbolag.
  • Ombokning har alla resenärer rätt till oavsett biljettyp. Vid resor inom Sverige kan man bli ombokad till tåg eller buss. Villkoret är "med likvärdiga transportvillkor".
  • Vid ombokning som leder till försening är flygbolaget skyldigt att kostnadsfritt bistå resenären med mat, dryck och logi. Flygbolaget ska även informera om resenärernas rättigheter.
  • EG-förordningen 261/2004 öppnar för möjligheten till ytterligare kompensation i form av fasta belopp. Men det finns undantag för extraordinära omständigheter, och en strejk kan räknas dit. En resenär som blivit nekad kompensation kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Källa: Henrik Hoffmeister, jurist, Konsumentverket. (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".