Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

Ytterligare brister i tunnelbanan

Publicerat fredag 8 oktober 2010 kl 16.11
MTR driver sedan 2 november 2009 Stockholms tunnelbana. Foto: Lars Pehrson / Scanpix.

Igår kom det fram att tunnelbanans blåa linje har varit underbemannad av bolaget MTR under stora delar av dygnet. Idag säger huvudskyddombudet Karl-Erik Cedergren på SEKO att det brukar saknas personal även på den röda linjen.

– Vissa tider finns det bara en som sitter, speciellt på blåa linjen och även har det varit på röda linjen på helgerna, säger Karl-Erik Cedergren på fackförbundet SEKO.

Stockholms tunnelbanetrafik har tre trafikledningscentraler. På varje central ska det vara minst två trafikledare. Deras jobb är att se till att tågen kommer i tid, att sköta kontakten med förarna och samordna arbetet om en olycka skulle vara framme. 

Det är just vid olyckor som dubbelbemanningen är så viktig, säger huvudskyddsombudet Karl-Erik Cedergren.

– Det blir en stor belastning bara för en person om det skulle hända allvarliga saker, typ framförhopp, stort fel på banan eller vagnarna. Det kan ju leda till fel beslut.

MTR:s nytillträdde VD Peter Viinapuu medger att trafikledningen varit underbemannad även på röda linjen, men att från och med igår och framåt ska det var fullbemanning.

– Vi har haft brister i bemanningen vissa stunder även på andra linjer, så jag kan bekräfta det, ja. Nu är det bemannat i enlighet med det överenskommelse vi har med SL.

Så du kan lova att bemanningen kommer att vara full framöver?

– Ja, svarar Peter Viinapuu bestämt.

På SL är man besviken på MTR. Förtroendet har fått sin en ordentlig törn, säger Maria Adolfsson, informationsansvarig på SL.

SL kommer att gå vidare och kräva ekonomisk kompensation för kontraktsbrott, vilket MTR har fullt förståelse för.

I det här avseendet har vi inte uppfyllt avtalet och det är givetsvis helt oacceptabelt. Jag som ny VD ska nu se till att vi efterlever avtalet i det vi har ingått och det är för oss en oerhörd central punkt, det är A och O, säger MTRs VD Peter Viinapuu.

Baris Kayhan
baris.kayhan@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".