Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Norra Djurgårdstaden får miljöplan

Publicerat tisdag 12 oktober 2010 kl 04.48
Skiss över Norra Djurgårdsstaden i Hjorthagen.

Stockholms nya stadsdel, Norra Djurgårdsstaden, ska bli världens första klimatneutrala stadsdel och ett internationellt föredöme när det gäller hållbart stadsbyggande.

Igår kväll kom man ett steg närmare när Stockholm Stads kommunfullmäktige godkände ett miljöprogram för stadsdelen. Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd beskriver den framtida stadsdelen så här:

- Framförallt kommer du se en väldigt välutbygg kollektivtrafik, vi kommer också ha båtkollektivtrafik, vi kommer ha cykelparkeringar i en helt annan omfattning än någon annanstans och fastigheterna, tror jag också, kommer att ha mer grönska både på taket och på väggarna.

Norra Djurgårdsstaden kommer att ligga där Hjorthagen och Värtahamnen är idag och när stadsdelen står klar 2025 ska den rymma 10 000 bostäder och 30 000 arbetsplatser. Men ett första inflytt sker redan om två år.

Trots en viss kritik anser oppositionen att miljöprogrammet i stora drag är bra. Miljöpartiet tycker dock att det saknar tydliga miljökrav och riktlinjer för hur och när uppföljningsarbetet ska ske. Miljöborgarrådet Ulla Hamilton säger att kraven ska tas fram etappvis:

- Varje etapp kommer att ha sina egna mål, vi kommer att höja ribban för varje etapp som byggs eftersom det hela tiden sker en utveckling på det här området och det är självklart att det blir en utvärdering utav alla målen, annars vore vi ju dumma.

År 2030 så ska stadsdelen vara fossilbränslefri. Men Åsa Romson från Miljöpartiet tror inte att det är möjligt.

- Man måste vidta ytterligare åtgärder. Med det liggande programmet och med business as usual så är det inte realistiskt. Nu bygger majoriteten delvis sina planer på att alla bilar ska konvertera till elbilar över en natt och det händer ju inte.

Miljöborgarrådet Ulla Hamilton säger att planerna är realistiska.

- Det är konstig att inte de av alla tycker det, måste jag säga. Nej men vi ser ju en snabb utveckling när det gäller elbilar till exempel. Vi kommer att bygga ut Spårväg City till området, så det är i allra högsta grad en realistisk målsättning.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".