Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Länet

Nytt tågkaos ska undvikas

Publicerat måndag 18 oktober 2010 kl 11.39
Banverket fick hacka bort is från växlarna.

Idag presenterades en utredning om förra vinterns tågkaos. Hundratusentals resenärer drabbades när snö, is och kyla stoppade tågen och SJ redovisade merkostnader på 272 miljoner kronor för kaoset.

Regeringens utredare, landshövding Per Unckel, överlämnade sina förslag och lösningar för att problemen inte ska behöva upprepas till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Enligt Per Unckel måste kommunikationen bli bättre – både mellan Trafikverket och transportföretagen, och till resenärerna.

– De ska veta att det där tåget är inställt imorgon eller i övermorgon och då kan planera efter detta. Dessa två saker skulle kunna innebära att mycket av det kaos som vi upplevde förra vintern kan utebli, säger Per Unckel och fortsätter.

Tågtrafiken drabbades i januari och februari av kraftiga förseningar när snön vräkte ner. Tiotusentals resenärer stod förgäves på perrongerna och väntade på tåg som aldrig kom.

Sammanlagt var tågen 83 000 timmar försenade, vilket är dubbelt så mycket som en normal vinter. Och enligt utredaren Per Unckel var det oacceptabelt stökigt i vintras.

Ett viktigt arbete blir nu att förhindra att det bildas is i tågväxlarna.

– Det första är att man måste bli av med den snö som skapar isen och där måste man investera i tunga lok för snö försörjnin, där man dessvärre nedrustat under flera år. Det gör att snön inte kommer bort från banvallen och då ryker det in under tågen och då hamnar det under tågen som is. Och så ska det avisas och då finns det inte tillräckligt med depåer för avisning, så vi måste ha bättre lok som plogar och mera depåer som avisar, säger Per Unckel.

Förutom fler snöplogslok och fler depåer där tåg kan isas av, vill Per Unckel se att slitna spår rustas upp och att beredskapen blir bättre.

Med utgångspunkt från de åtgärdsprogram som aktörerna inom järnvägen lagt fram säger Per Unckel att om det blir en exakt likadan vinter är han övertygad om att entreprenörer, Trafikverket och andra aktörer kommer att hantera det mycket bättre.

– Jag tror redan att chocken efter förra vintern har gjort mycket nytta. Varenda operatör sitter och filar på vad vi kan göra bättre. Sedan ska vi ha krisövning om en månad. Ledningarna för de här olika systemen har aldrig haft krisövningar tillsammans. Krisövningar kan vara ofantliga nyttiga, säger Per Unckel.

Är inte det lite anmärkningsvärt att dem aldrig krisövat tillsammans?

– Jo det kan man säga, säger Per Unckel.

Peder Gustafsson
peder.gustafsson@sr.se

Anna Björkman
anna.bjorkman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".