Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

Allvar på scen när Stadsteatern firar 50

Publicerat torsdag 21 oktober 2010 kl 14.18
Teaterchefen vill locka fler med invandrarbakgrund
(5:49 min)
1 av 5
Klara soppteater fyllde 20 år i fjol. Foto: Tomas Oneborg / Scanpix.
2 av 5
3 av 5
Sven Ahlström, skådespelare på stadsteatern i pjäsen Amadeus. Foto Marcus Erixson /Scanpix.
4 av 5
Stadsteatern i Kulturhusets byggnad i Stockholm. Foto: Hasse Holmberg /Scanpix.
5 av 5
Helena Bergström och Philip Zandén i Strindbergs pjäs 'Fordringsägare'.

Idag fyller Stockholms Stadsteater 50 år, med en jubileumspremiär av Nobelpristagaren Harry Martinssons stora rymdepos Aniara. Teaterchefen Benny Fredriksson tycker att Stadsteatern skiljer sig från de andra teatrarna i Stockholm, genom att de har ett uppdrag att vara till för alla.

-- Teatern består av väldigt mycket olika saker som vi gör. Vi spelar soppteater, vi har barnteater, vi gör allt. Och på det viset så finns det väldigt många olika sätt att ta sig in, både de som är väldigt intresserade och kan väldigt mycket om teater, och de som kanske aldrig har varit på teater förut.

1956 bildades Stockholm Stadsteater AB, men det var först 1960 som teatern fick en lokal och invigdes i Folkets Hus på Norra Bantorget, med invigningsföreställningen Fårakällan av Lope de Vega.

Och så här lät det i Sveriges Radio inför teaterns invigning:

– Dramatisk vardagskost. Ja, det ska vi enligt teaterchefen Lars-Levi Laestadius bli bjudna på i fortsättningen, på Stockholms Stadsteater.

I mitten av 1960-talet debatterades det i pressen att Stadsteatern borde ut till folket. Huvudscenen kunde man placera i det nya Kulturhuset, men man borde också ha scener i Farsta och Järvafältet.

Av detta blev det inget, men idag har Sthlms Stadsteater i alla fall en filial i Skärholmen där man spelar teater för en ung publik.

När det gäller att nå ut till en bred publik ser teaterchefen Benny Fredriksson en utmaning i att locka fler män till teatern, men också att försöka nå ut till fler personer med invandrarbakgrund.

– Tio procent har annan bakgrund än nordisk, och det kan ju självklart också bli mycket bättre. Vad är det då vi själva kan göra för att göra lägre trösklar så att man kan känna sig inbjuden till Stadsteatern? Det jobbar vi ju dagligen med.

1975 grundade regissören och dramatikern Suzanne Osten Unga Klara – en scen för teater med barns och ungas villkor i fokus som har uppmärksammats stort genom åren.

Sedan 2009 är Unga Klara en självständig enhet, men Suzanne Ostens ankomst till Stockholms Stadsteater nämner Benny Fredriksson som en av de viktiga punkterna i teaterns historia.

Förutom Suzanne Osten framhåller Benny Fredriksson ett antal andra personer som varit extra viktiga – Hjalmar Mehr som var den som drev att teatern blev till, Vivica Bandler som var teaterchef 1969- 1980 och ville upplösa gränsen mellan scen och salong, och involvera publiken mer.

Jan Bergquist och Helge Skoog drev på 1970-talet ett helt nytt sätt att göra teater på med "buss på stan" där publiken fick åka buss genom stan och fick sätta sig in i frågor om om kommunalpolitik och stadsplanering.

Helge Skoog startade senare också den populära Soppteatern, där man under sin lunchtimme blir serverad både soppa och teaterkonst.

– Utan dem hade teatern inte sett ut, tror jag i alla fall, som den ser ut idag, säger Benny Fredriksson.

Stadsteaterns placering i Folkets Hus skulle egentligen inte bli så långvarigt, men av olika anledningar drog det ut på tiden. Men till slut, i september 1990, flyttade man in i de nuvarande lokalerna i Kulturhuset vid Sergels torg, efter 55 års diskussion och 43 års planerande.

Och idag firar alltså Stockholms Stadsteater sin 50:e födelsedag och det med premiären på Nobelpristagaren Harry Martinssons stora rymdepos Aniara, från 1956.

Aniara är ett av 1 000 rymdskepp som evakuerar människorna till Mars och Venus efter att jorden blivit förgiftad. Men just rymdskeppet Aniara kommer ur kurs efter att ha kolliderat med en asteroid, och ombord inser de 8 000 passagerarna snart att det inte finns någon räddning.

Benny Fredriksson tycker att Aniara är en av de stora svenska berättelser som skrivits under 1900-talet.

– Harry Martinsson skrev Aniara för att han ville beskriva vad händer med mänskligheten om vi själva håller på att förgöra den, och kan vi göra något annat, kan vi välja en annan väg?

Ingrid Forsberg, SR International
ingrid.forsberg@sr.se

Fakta: Stadsteatern

  • Stockholms Stadsteater AB bildades 1956 och teaterverksamheten startade 1960 i Folkets hus vid Norra Bantorget.
  • 1990 flyttade Stadsteatern till nuvarande lokaler i Kulturhuset vid Sergels torg. Här finns allt samlat; scener, repetitionslokaler, administration och verkstäder där dekor, kostym och mask produceras till 25–30 pjäser per år.
  • Scenerna är Stora scenen, Lilla scenen, Klarascenen, Bryggan, Lagret, Akvariet samt Kafé Klara där Klara Soppteater huserar.
  • Minsta scenen Bryggan rymmer en publik på ca 60 personer och Stora scenen en publik på ca 700 personer.
  • Under 2009 hade Stockholms stadsteater drygt en halv miljon besökare och beläggningen var 92,5 procent.

Källa: Stockholms Stadsteater.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".