Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt system ska ge mindre vägsalt

Publicerat lördag 23 oktober 2010 kl 07.34
Svår halka på E4/E20 mellan Hallunda och Salem förra vintern FOTO Scanpix

Forskare på KTH i Stockholm har utvecklat ett nytt halkvarningsssytem.
Systemet kan känna av när vägen behöver saltas och det kan minska miljöskadorna.

 Mats Riehm är doktorand vid KTH och han berättar om vilka skador saltet orsakar:

- Det skadar vegetationen runt vägarna, grundvattnet och metallen i bilar och broar, säger Mats Riehm.

Årligen sprids runt 200 000 ton salt på svenska vägar och mängden går enligt forskarna att minska utan att säkerheten försämras.

Systemet arbetar genom sensorer som känner av om vägytan blir hal och det här ger tydligare information om när vägen ska saltas:

- Idag har vi inget säkert sätt att veta hur mycket salt som finns på vägen. Dom som sköter saltningen saltar då ofta lite extra för säkerhets skull - helt i onödan, säger Mats Riehm.

Halkvarningssytemet har hittills provats under en vintersäsong och för närvarande pågår utveckling av driftsäkerhet och tillförlitlighet:

- Vi behöver ett eller två år till för att vara säkra på att systemet fungerar. Det handlar om trafiksäkerhet, säger Mats Riehm. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".