Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SVERIGE

Dåliga betyg ökar risken för självmord

Publicerat tisdag 26 oktober 2010 kl 13.25
Forskning visar att självmord är vanligare bland personer med dåliga betyg. Foto: Jessica Gow /Scanpix.

Dåliga skolbetyg kan vara ett tecken på ökad risk för självmord visar ny forskning vid Karolinska institutet i Solna.

Charlotte Björkenstam som är doktorand vid Karolinska Institutet anser att det är viktigt att skolan gör sig uppmärksam på detta.

– Jag tycker att skolan har ett väldigt stort ansvar och även en bra möjlighet att fånga upp studiesvaga elever och det skulle kunna ske oavsett om vi har betyg eller inte för oavsett det bör ju lärarna känna till sina elever och veta hur de presterar och vad de är kapabla till. Men om vi har betyg är det en bra indikator  på att någonting inte står rätt till, säger Charlotte Björkenstam.

Forskarna har tittat på avgångsbetygen hos nästan 900 000 ungdomar födda mellan 1972-1981, då betygen gavs i en femgradig skala.

En uppföljning gjordes sedan med avseende på självmord fram till 2006 då ungdomarna var mellan 25 och 34 år. Det visade sig då att absolut högst var självmordsrisken för ungdomar som gått ut med ofullständiga betyg.

De som gått ut nian med lägre medelbetyg än 2,25 löpte omkring tre gånger så hög risk att ta livet av sig än de som lämnade grundskolan med toppbetyg, det vill säga över 4,25 i snitt.

Samma mönster sågs bland pojkar och flickor, även om risken genomgående var högre för pojkarna.

Exakt vad som ligger bakom de låga betygen har Charlotte Björkenstam inte haft möjlighet att undersöka, men tänkbara orsaker kan vara olika sociala och psykologiska problem som är viktiga att fånga upp så tidigt som möjligt, menar hon.

– Det som ligger till hands är väl att se till att det finns kuratorer, skolpsykologer och sjuksköterskor i skolan. Att det finns vuxenpersonal där tillgänglig. Som har tid och kunskap att ta hand om barn som har olika typer av problem. Självklart är det bättre ju tidigare man kan ta hand om de här barnen och inte låta det gå till nian, säger Charlotte Björkenstam, doktorand vid Karolinska Institutet i Solna.

                                                                                     Maria Persbo
                                                                          maria.persbo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".