Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nynäshamn

Rederi anklagas för snusk

Publicerat tisdag 26 oktober 2010 kl 15.40
Färjorna går mellan Nynäshamn och Visby.

Det slarvas med hygienen på Destination Gotlands färjor. Restaurangpersonal går från att hantera mat till att städa toaletter, och tillbaka till restaurangen igen. Det hävdar en tidigare anställd som är kritisk mot företagsledningen.

Andreas har vi valt att kalla honom. Han vill inta framträda med sitt riktiga namn eller röst. En sak han reagerade på var hur hygienen sköttes. Hur restaurangpersonal gick från att hantera mat till att städa toaletter och sen tillbaka till restaurangen igen.

– Det är inte så fräscht när du har skjorta och slips på dig. Det enda skydd du har det är handskar och sedan ska du städa toaletten. Du smutsar ned dig och det stänker upp på kläderna. Det finns ingen tid att byta kläder, vi springer tillbaka till restaurangen med samma kläder.

En grupp anställda har som uppgift att städa på båten. Men det är när den personalen inte räcker till som anställda från informationen, butiken och restaurangen får rycka in och städa till exempel hytterna och dess toaletter.

– Det förekommer, säger Klas Nysell vd på Destination Gotland.

Hur sköts då hygienen?

– Då är det väldigt noga att man sköter den personliga hygienen.

Men restaurangpersonalen, har de skyddskläder på sig när de går och städar toaletter?

– Det finns om de vill använda det, men det är väldigt opraktiskt. När man kommer tillbaka efter att ha städat så tvättar man sig och använder desinfektion och förkläden, säger Klas Nysell.

Enligt en förordning inom EU ska skyddskläder användas om en anställd utför olika arbetsuppgifter då livsmedel hanteras – en förordning som miljö och hälsoskyddsförvaltningen lutar sig mot när man gör inspektioner.

Förvaltningen såg brister i hur skyddskläder användes på båtarna vid den senaste inspektionen för snart två år sedan. Bristerna hade åtgärdats vid den uppföljande inspektionen förra våren.

Men Andreas menar att det fortfarande slarvas med hygienen. Tidsbrist och låg bemanning är orsaken, säger han.

– Det finns inte så mycket folk, man måste prioritera. Det handlar om tid, och sedan har ju ledningen sina skyldigheter gentemot aktieägarna och det drabbar personalen.

Håkan Erlandsson, SR Gotland
hakan.erlandsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".