Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lidingö

Svårt att bevisa att p-boten är felaktig

Publicerat torsdag 20 januari 2011 kl 06.44
"Man känner sig jäkligt maktlös"
(1:41 min)
Arkivfoto: Robert Henriksson /Scanpix.

Om man får en felaktig parkeringsbot och vägrar att betala så väntar domstol. Det beskedet fick Mikael Ericsson som krävde parkeringsbolaget på bildbevis när han åkte på böter, trots att han parkerat enligt reglerna. Bolaget vägrade.

– Jag får ett brev där det står att jag stod fel på den här platsen. På platsen finns inga skyltar och ingen markering i marken, men ändå skriver Europark att jag har stått utanför markering och enligt skyltning fel. Så jag bestrider det här och får tillbaka att: "Nej, du får ta det vidare till tingsrätten".

Mikael fick en p-bot på en gata där han stått parkerad många gånger förr. Eftersom han var säker på att han parkerat rätt tog han kontakt med Lidingö kommun för att fråga om han hade rätt att stå där han stått med bilen.

– Jag dubbelkollade reglerna med kommunen som säger att man får stå där 24 timmar och att det inte är några problem.

När Mikael bad parkeringsbolaget om att få se bildbevis på att han parkerat fel fick han nej - när vi ringer upp företaget Hojab som sköter hanteringen av kontrollavgifter åt Europark - säger man i kundtjänsten att det är bolagets policy att visa bildbevis först om ärendet går till tingsrätten:

– Nej, tyvärr vi skickar inte ut några bilder.

Går det att komma till kontoret och kolla på bilderna?

– Nej, alltså vi visar inga bilder utan det tas upp ifall det blir ett ärende i tingsrätten.

– Man känner sig jäkligt maktlös. Det finns inte mycket man göra åt det. Man kan ju ta det till tingsrätten, men det är ju en kostsam historia. Gör man det för 400 kronor? Det tror jag inte att någon vanlig människa skulle göra, säger Mikael Ericsson.

Radio Stockholm ringer upp Europark och får tag på vice vd Anders Tjernberg och frågar varför bolaget har de här reglerna. Men då få vi ett helt annat svar.

– Den policyn har inte vi. Det är rimligt att när man har en annan uppfattning än den som står på kontrollavgiften så ska man naturligtvis få del av den bevisning som finns.

Så i fortsättningen, om man vill få ut bilder på felparkeringen, ska man få ut det?

– Det ska man få, säger Anders Tjernberg.

Ylva Bogegård
ylva.bogegård@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".