Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skyhöga partikelhalter i Stockholmstrafiken

Publicerat måndag 7 mars 2011 kl 16.18
" Dubbfritt är det bästa valet"
(1:45 min)
Dubbdäck river upp partiklar.

Idag har de högsta partikelhalterna hittills i vinter uppmätts i Stockholmstrafiken.Enligt Miljöförvaltningen handlar det om höga till mycket höga halter av så kallade Pm10-partiklarsom till stor del beror på slitage från bilarnas dubbdäck.

Men bilisten Giorgios Samoranitis är mer än nöjd med sitt eget däckval.

– Det känns bra. Jag kör på all-weatherdäck, det är klokt säger han.

– Du har inte haft några problem med halkan i vinter?

– Nej, nej, ingenting. Jag kör med dubbfritt, det är det bästa valet, säger Giorgios Samoranitis.

Det är det soliga och torra vädret i helgen som gjort att halterna av luftföroreningar i Stockholmsluften helt plötsligt skjutit rakt i höjden.

Enligt Lars Burman som är miljöutredare på Stockholms stads miljöförvaltning är det ingen överraskning. Det  händer varje säsong men i år är effekterna kraftigare än normalt till följd av att det varit snö- och istäcke på Stockholms gator.

– Under vintern har utsläppen av partiklar ansamlats. Utsläppen består ju i hög grad av att dubbdäcken river upp partiklar, något som sliter på vägarna, men också att dubbarna krossar sand som används för halkbekämpning, säger Lars Norman till Radio Stockholm.

Centerpartiets Per Anckersjö säger till Radio Stockholm att han nu vill ha klartecken från regeringen om att införa mer långtgående miljöåtgärder i Stockholmstrafiken.

– Det allra bästa, säger han, vore avgift på ett par hundringar per säsong för att använda dubbdäck. På det sättet skulle varje bilägare kunna väga nyttan av dubbar mot kostnaden.

Förutom dubbdäckens slitage finns också att den stränga kylan under långa perioder i vinter, med så kallt  under långa perioder att det inte varit meningsfullt att salta utan bara att sanda, ytterligare har ökat på dagens partikelhalter. Dubbarna mal ner sanden till fina sandpartiklar där de halter som uppmätts nu alltså är högre än på mycket länge

– Men det är inte hela sanningen, säger Lars Burman. Samtidigt har vi ju mindre andel bilister som kör med dubbdäck på Hornsgatan, och effekten av det har vi inte hunnit utvärdera ännu säger Lars Norman till Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".