Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

Dom om partikelhalter väntas snart

Publicerat måndag 14 mars 2011 kl 04.24
EU-besked förhoppningsvis i vår
(1:56 min)
Mätstationen på Hornsgatan som mäter partikelhalten i luften. Foto Bertil Ericson/Scanpix.

Extremhöga nivåer partiklar i luften och återigen gränsvärden som överskrids, så ser våren ut för boende på Hornsgatan i Stockholm. Anders Jonsson, bor på Hornsgatan, har anmält staden för att föroreningarna innebär en hälsorisk.

– Det är mycket trafik här men jag är van vid det och tänker inte så mycket på det. Och de där nanopartiklarna de märker man ju inte av, man känner de inte, men man vet att de finns där, säger Anders Jonsson, som bor på Hornsgatan.

Hornsgatan är Stockholms mest förorenade gata. Trots vinterns länge skyddande snö och is, överskreds här gränsen för farliga partiklar 46 gånger föra året. För tre år sedan anmälde Anders Jonsson, den dåliga luften till kommunen.

– Jag hoppades att trafiken skulle minskas ner på Hornsgatan, att den skulle ledas ner till Södermälarstrand till exempel, säger Anders Jonsson.

Men det har inte hänt och även om trafiken minskat något tack vare biltullarna och dubbdäcksförbud införts, har det inte räckt.

- Här är en som kör med dubbdäck, det hör man. Jag tror att efterlevnaden inte är vad den borde vara, säger Anders Jonsson.

Eftersom halten partiklar länge överskridit gränsnivåerna och Sverige misslyckats att sänka halterna, beslöt EU-kommissionen att dra Sverige inför EU-domstolen. I vår ska ett utslag komma.

-- Jag hoppas ju att dem sätter lite fart så att det händer någonting, säger Anders Jonsson.

I Stadshuset skulle man gärna göra något mer, men kan inte, säger miljöborgarrådet Per Ankersjö, eftersom de förslag som skulle kunna fungera, menar han, kräver lagstiftning.

– Vi skulle behöva fler redskap. Ett sådant är att införa miljözoner med dubbdäcksförbud på större områden. Eller att införa en dubbdäcksavgift, antingen i områden eller hela staden. Det är de olika alternativen som finns och jag hoppas verkligen att regeringen ger oss möjlighet att arbeta mer med den här frågan för vi har nått gränsen för vad vi kan göra i staden med de verktyg som finns, säger miljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Maria Larsson
maria.larsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".