Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

Prov ska avslöja svagheter

Publicerat torsdag 14 april 2011 kl 05.16
Ska ge elever bättre stöd
(1:45 min)
Stockholms stad vill testa gymnasisternas mattekunskaper Foto: Susanne Lindholm

För att bli bättre på att avgöra om en elev har svårt för sig i matematiken eller inte har politikerna i Stockholms stad beslutat att från och med i höst införa ett diagnostiskt test, som riktar sig till alla som börjar gymnasiet i kommunen.

Tanken är att man genom testet ska hitta de elever som behöver mer stöd och på det sättet kunna rikta insatserna bättre. Så småningom ska 10.000 elever göra provet.

– Det här är ju ett viktigt sätt att se till att elever som har det svårt med matten ska kunna få stöd, så att man inte behöver gå månad ut och månad in och faktiskt inte få det stöd som man behöver, säger skolborgarrådet, folkpartisten Lotta Edholm.

Det finns flera indikationer på att matte-kunskaperna blivit sämre hos landets och stockholms elever, både de nationella proven och internationella studier som Pisa visar på svaga resultat. Men nu vill staden göra något åt saken och har låtit Attila Szabo, forskare och prisbelönt lärare i matematik arbeta fram ett diagnostiskt prov som ska användas på alla Stockholms gymnasier:

– Läraren kan få en bra uppfattning om vilka kunskaper eleven redan har, vilka kunskaper eventuellt saknas och framförallt hur han ska lägga upp sin undervisning.

Kan det här provet vara en väg till att höja kunskapsnivån?

– Om läraren använder det så att de anpassar undervisningen till de områden där eleven brister så kan man absolut förbättra resultaten.

I förlängningen hoppas skolborgarrådet Lotta Edholm att man, genom att utvärdera resultaten från provet, ska kunna hitta de skolor som ger sina elever godkänt i matematik trots att de inte når upp till kraven:

– Väldigt många skolor har redan den här typen av diagnostiska prov, det som är den stora skillnaden är att vi gör ett och samma prov för alla skolor. Naturligtvis gör detta det möjligt att återkoppla till grundskolan ifall de satt betyg som saknar substans, så att vi faktiskt får till stånd en skärpning när det gäller betygsättningen.

Anna Björkman

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".