Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera känner sig lurade av elbolag

Publicerat tisdag 19 april 2011 kl 04.42
Man tror att man har huvudet på skaft
(1:30 min)
Kunderna har blivit uppringda av försäljare. Arkivfoto: Malin Rudblom /Scanpix.

Under året har en rad anmälningar och klagomål kommit till Konsumentverket rörande ett och samma elbolag. Kunderna anser sig ha blivit lurade av den telefonförsäljare som ringt upp dem

Vissa menar de att de har fått felaktig information andra har inte förstått att de ingått i ett avtal överhuvudtaget. Thomas är en av dom som känner sig lurade.

– Man tror att man har huvudet på skaft men det har man ju inte, det är så lätt att bli vilseledd, säger Thomas.

Thomas anser att han blev grundlurad, att det avtal han ingick över telefon inte alls var det han trodde att det skulle vara. Och i inspelningen med telefonförsäljaren, som han fått höra nu, framgår det inte att det är ett tillsvidareavtal.

– Det finns inte en chans att påverka dem, det spelar ingen roll vilka argument jag kommer med de säger samma sak hela tiden, det är du måste betala den här avgiften för att bryta avtalet och vi har informerat dig, även fast jag känner mig helt vilseledd, och det framgår inte av telefoninspelningen att jag tecknat ett tillsvidareavtal, säger Thomas

Thomas är inte den ende som känner sig vilseled. Konsumentverket har under vintern och våren fått in en rad anmälningar, som alla riktar kritik mot Energibolaget i Sverige AB. I samtliga fall handlar det om telefonförsäljare.

Nu reagerar Konsumentverket och kräver en skriftlig förklaring till varför det har kunnat bli så här. Energibolaget i Sveriges VD Per Wärme kan svara redan nu.

– Alla klagomål vi får tar vi på största allvar för att förbättra våra kvalitetsregler som vi redan idag har gjort mycket för vi har jobbat sedan 2003 med telemarketing och vi skulle inte blivit så stora om inte kunderna tyckte att vi var en bra och konkurrenskraftig leverantör, säger Per Wärme.

Reporter Hugo Lavett
hugo.lavett@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".