Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

Mindre undervisning i modersmål

Publicerat torsdag 21 april 2011 kl 04.50
Modersmål i förskolan minskar
(1:06 min)
På tre år har modersmålsundervisningen i Stockholm halverats. Nu kommer en lag som ska göra undervisningen till en rättighet foto: Scanpix Norway

Förskolebarn har från och med i sommar rätt till modersmålssstöd. Men samtidigt minskar modersmålsundervisningen i förskolan i Stockholm. När föräldrar frågar förskolan om den sortens undervisning, kan de få svaret att det är för dyrt.

En av dem som inte fått någon modersmålsundervisning till sitt barn är Dilan Humlin i Skarpnäck. Hennes fyraårige son Benjamin får ingen hemspråksundervisning i kurdiska. 

– Nej, det får han inte, vi har försökt nu i tre år och det är flera föräldrar som är intresserade av hemspråkslärare, vilket är det enklaste sättet att lära barnen sitt språk, säger hon.

Enligt Dilan Humlin hänvisar förskolan till att det skulle bli för dyrt med en modersmålslärare.

En förklaring till minskningen är att stödet från kommunen ändras. 2008 fick förskolorna i Stockholm 22 000 kronor per språk, men idag finns inte längre något öronmärkt stöd för att jobba med barnens modersmålsutveckling i de kommunala förskolorna.

Det har lett till att antalet beställningar till stadens egen modersmålsstödstjänst, Språkcentrum, halverats de senaste tre åren, från 900 timmar per vecka till 450 timmar.

Kritik riktas också mot att skrivningarna om modersmålsstöd i den nya skollagen är för vaga, och att det är oklart exakt vad barnen har rätt till.

Enligt lagen ska förskolan "medverka till" att barnen får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Men här sägs ingenting om rätten till modersmålsundervisning, och det lämnar öppet för kommunerna att tolka lagen lite som de vill, anser bland annat Lärarförbundet.

– Det är ju jättebra att det skrivs in i skollagen, men sen är ju frågan det här med "medverka till"; vi menar att modersmålsundervisning borde vara en rätt för alla barn och den skrivningen är ju inte så stark, så vi är positiva till att den skrivs i in i skollagen, men menar att det kunde vara mera bindande, säger Anna Tornberg vid Lärarförbundet.

Jenny Hallberg SR International
jenny.hallberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".