Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

En död under arbete med Citybanan

Publicerat tisdag 10 maj 2011 kl 13.00
Tredje dödsolyckan vid bygget av Citybanan
(1:28 min)
Bilden visar Citybanans tunnel under Tomteboda. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix.

Idag omkom en man i en arbetsplatsolycka i samband med bygget av Citybanan. Olyckan inträffade vid Fatbursparken på Södermalm i Stockholm. Det här är den tredje dödsolyckan som inträffat i arbetet med Citybanan.

– Strax efter klockan nio fick en av medarbetarna en borrigg över sig när han skulle flytta riggen. Den används för att göra hål när man ska förstärka den här fastigheten, säger Eva Rådmark Herder, informationschef på Citybanan.

– På något sätt fick han borriggen över sig och klämdes. Tyvärr blev det så olyckligt att han omkom.

Hur har de andra på arbetsplatsen reagerat?

– Det är klart att det är en stor sorgsenhet och förstämning. Arbetena är stoppade för dagen och man har haft samling med personalen. Det finns tillgång till både företagshälsovård och präst för att ta hand om de som var i närheten och som är hans arbetskamrater.

Det här är den tredje dödsolyckan som skett i samband med arbetet av Citybanan. För drygt ett år sedan, i april 2010 blev en man påkörd av ett tunnelbanetåg vid Mariatorget, då han genomförde en besiktning inför bygget av Citybanan. Två månader senare, i juni samma år inträffade nästa dödsolycka. Då omkom en man efter att han blivit påkörd av ett pendeltåg på bangården i Tomteboda i Solna.

Arbetsmiljöverket har efter dödsolyckorna riktat skarp kritik mot brister i säkerhetsrutinerna när det gäller det riskfyllda arbetet med Citybanan.

Idag säger Arbetsmiljöverkets jurist Andreas Tidström att de inblandade bolagen genomfört ett omfattande arbete för att förbättra säkerheten, men att det är ett svårt uppdrag eftersom så många olika entreprenörer är inblandade. Dessutom pågår arbetet med Citybanan dygnet om samtidigt som den reguljära tågtrafiken ska gå som vanligt.

Eva Rådmark Herder, informationschef på Citybanan säger att man jobbar intensivt med arbetsmiljön:

– Vi jobbar stenhårt med arbetsmiljöfrågorna, vi har ju samordnare och handläggare ute på arbetsplatserna för att se till att sånt här inte ska inträffa, men tyvärr har det inträffat ändå.

Vad innebär dödsolyckan för det fortsatta arbetet?

– Det innebär att vi självklart ska titta på den utredning som tas fram, om det är något som har gjorts fel och vad man i såfall ska göra åt det, men annars fortsätter arbetena i morgon.

– Vi ska göra en speciell extra säkerhetskontroll på arbetsplatsen för att se till att allt ser bra ut, men annars så fortsätter arbetena, säger Eva Rådmark Herder.

Anna Björkman
anna.bjorkman@sr.se

Fakta om Citybanan

Citybanan är en 6 km lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. Två nya stationer: City och Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro vid Årsta.

Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms stad, Stockholms läns landsting och SL.

Varför: Infarten till Stockholm Central är överbelastad med tåg. Med Citybanan fördubblas kapaciteten och tågen kan gå tätare och punktligare.

Kostnad: 16,8 miljarder kronor, ska stå klar 2017.

Källa: Trafikverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".