Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Onödiga samtal till SOS om hjälp

Publicerat måndag 13 september 2004 kl 08.07

SOS alarm vädjar till länets kommuner att skaffa sig speciella journummer dit larmcentralen kan vidarebefodra samtal från äldre och handikappade som ramlat men inte skadat sig, utan bara behöver hjälp för att komma upp. Larmcentralen får nu ägna massor av tid åt detta.

I dag vet många inte var de ska ringa, och då slår de i ren desperation 112.

Och eftersom det inte finns någonstans att koppla samtalen vidare, tvingas 112 operatörerna nu lägga massa onödig tid på att ringa runt och jaga rätt person i kommunerna.

- Vi drömmer om ett fast nummer, där någon svarar dygnet runt och dit vi kan koppla de som behöver hjälp. Det skulle spara en massa tid för oss, som vi behöver lägga på annat, säger Björn Skoglund, chef för 112 samtalen (vid SOS centralen) i Stockholms län, till Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".