Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Länet

Bättre snöskydd på växlar ska rädda tågtrafiken

Publicerat torsdag 3 november 2011 kl 17.11
Så ska tågtrafiken räddas i vinter
(1:56 min)
1 av 2
Information till resenärer på Centralstationen i Stockholm när snökaoset slog till i februari 2010. Foto: Leif R Jansson /Scanpix.
2 av 2
Snöröjningen på spåren vid Centralstationen när snökaoset slog till i februari 2010. Foto: Leif R Jansson /Scanpix.

Fler snöskyddade tågväxlar och fler personer som kan skotta runt spåren – så hoppas Trafikverket kunna undvika tågkaos i vinter.

Magnus är en av många pendlare som drabbats av tidigare vintrars kaos. Han åker dagligen med tåget mellan Märsta och Stockholm. Så här sammanfattar han förra vintern:

– Finns det något annat ord än katastrof? Nej, jag tyckte det var jättedåligt, det är inte kul att pendla den tiden. Man vet ju aldrig hur tågen går och när de går och om de går över huvud taget. Det är opålitligheten som är det svåraste, tycker jag.

Magnus är inte ensam om att bedöma förra vintern som katastrofal. Väl medvetna om det kallade idag Trafikverket, SJ och SL till presskonferens med temat "så förbereder vi oss för vintern".

Företrädare för SJ och SL säger att om bara spåren är framkomliga ska de nog kunna köra tågen i tid. Det stora problemet i vintras var just spåren och framför allt spårens växlar, som ofta blev översnöade.

Inför den kommande vintern har Trafikverket definierat 200 av länets 1600 växlar som särskilt viktiga. Alla dessa har nu ett snöskydd. Dessutom kommer det finnas 70 fler personer än tidigare år som är beredda att ge sig ut och skotta runt växlarna.

Trafikverkets regionchef i Stockholm, Helena Sundberg, förstår de resenärer som tycker att förra tågvintern var riktigt, riktigt illa.

– Den var riktigt, riktigt illa. Och det är ju en av anledningarna till att vi har gått igenom vilka problem vi har haft, vad vi kan göra åt dem.

Bland era åtgärder för att möta en sträng vinter, så finns det att ha bättre planer för att kunna reducera tågtrafik. Det låter inte särskilt lovande ur ett resenärsperspektiv?

– Nej, det kanske det inte gör. Men när det blir besvärligt i järnvägssystemet, så är det många gånger bättre att ta bort några få tåg och låta kvarvarande fungera på ett bra sätt än att vi låter alla gå och så att säga hindra varandra, det kan bli ett fullständigt kaos. Så att vi tittar inte på hur många tåg som är ute på banan, utan vi tittar till hur många tåg ska vi kunna ha, som man faktiskt kan använda som resenär.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".