Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klagomur ska avslöja brister i omsorgen

Publicerat fredag 11 november 2011 kl 16.27
Vi hoppas få en god bild av äldreomsorgen
(1:32 min)
I det nya systemet ska anhöriga kunna komma med synpunkter på vården. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.

Stockholm stad inför en ny tjänst för att fånga upp brister inom äldreomsorgen. Det är webbsidan äldre direkt där äldre och anhöriga kan gå in och ha synpunkter på vård och omsorg. Tjänsten har varit igång i drygt en månad och redan har drygt femtio synpunkter enbart på vård och omsorgsboendena i staden.

– Vi hoppas ju att vi på det här sättet får en god bild av hur det ser ut inom äldreomsorgen, var det finns särskild anledning att förbättra oss, säger Eva Frunk Lind är chef för äldreomsorgen i Stockholm.

Till äldre direkt kan äldre och anhörig vända sig och skriva in sina synpunkter på omsorgen direkt till de ansvariga för äldreomsorgen i staden.

Sedan starten för en månad sedan har 55 synpunkter kommit in, enbart på vård och omsorgsboendena i Stockholm.

Flest synpunkter har kommit in som är kopplade till södermalms stadsdelsförvaltning. 14 stycken.

På andra plats kommer Hässelby Vällingby där det uppmärksammade äldreboendet Koppargården ligger.

Nu tittar de ansvariga för äldreomsorgen på om anmälningarna från Hässelby Vällingby har något samband med kritiken mot Koppargården.

– Vi tittar på det, så vi kommer följa upp alla de här synpunkterna, det här är ju ett system där man också ska få ett kvitto på att man hört av sig och sedan ska man få en kontakt tillbaka så vi följer upp det, säger Eva Frunk Lind.

Lotta Burenius som är Äldreombudsman i Stockholm är inte säker på att det nya äldre direkt skulle ha förhindrat det som inträffade vid Koppargården där det rapporterades om undernärda patienter, onödiga amputationer och läkemedel som tog slut.

– Det är ju jättesvårt att svara på den enskilda situationen, för om vi jämför med andra verksamheter så kan vi ju ha hur många kvalitetssystem som helst, men sedan finns det en mänsklig faktor som påverkar, titta till exempel på sjukvården, det finns brister, säger Lotta Burenius.

Reporter Peter Johansson
peter.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".