Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reklam ger tyngre arbete för brevbärare

Publicerat onsdag 20 oktober 2004 kl 07.54

Postens brevbärare har fått ett allt tyngre arbete och det beror på att direktreklamen ökar.

Idag väger reklamen ungefär dubbelt så mycket som den gjorde för fem år sen, enligt fackförbundet SEKO.

- Det börjar kännas i kroppen att man bär ut allt mer reklam, säger brevbäraren Sven Olof Olsson till Radio Stockholm.

Sven Olof Olsson har arbetat i 30 år som brevbärare i Stockholm och han menar att det framför allt de lite äldre brevbärarna som känner av en allt högre arbetsbörda.

För fem år sen vägde reklamen ungefär 300 gram per hushåll och vecka, idag väger den dubbelt så mycket.

Fackförbundet SEKO anser nu att särskilda fastighetsboxar bör installeras i husen så att brevbärarna slipper springa med reklamen till varje våningsplan.

- Vi arbetar nu för att fastighetsboxar ska införas för att underlätta brevbärarnas situation, säger Peter Brännström, leveranschef för posten i Sverige, till Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".